Linking Innovation And New Venture Creation Module 1 Entrepreneurship Training Programme

Description
This particular description in regard to linking innovation and new venture creation module 1 (entrepreneurship training programme).

Generic Skills Module 2009/2010                   Teaching and Supporting Learning (TSL)     
*Module title: Teaching and Supporting Learning (TSL) 
*ECTS Allocation: 5 ECTS 
*Module Coordinator: Dr. Jacqueline Potter, Centre for Academic Practice and Student 
Learning (CAPSL) 
Teaching Staff: CAPSL and/or School staff (as co?deliverers or mentors) 
*Rationale:  The proposed module contributes to CAPSL’s role to improve the 
undergraduate learning experience as well as providing a rich skills’ development 
opportunity for postgraduate tutors, demonstrators and teachers.  It is informed by: (i) 
recent CAPSL?GSU collaborative research (Collins 2009
1
) on postgraduate teaching within 
College. This suggested a high demand for teaching posts, for accredited professional 
development and for support from the College and Schools; (ii) attendance and evaluation 
data from existing central postgraduate teaching workshops, (iii) estimates of the number of 
postgraduates teaching, tutoring and demonstrating within and across Schools; and (iv) 
interest from Schools for tailored support within disciplinary contexts. 
The Teaching and Supporting Learning module proposed by CAPSL relates most specifically 
to the communication skills strand of the IUA Graduate Skills Statement. It also contributes 
to the personal effectiveness and development and career management strands.  
Module Aims:  The module exposes postgraduates to the educational discourses on 
teaching at university level. Each participant develops an individual teaching philosophy and 
explores the praxis of their teaching: the link between their espoused theory and their 
classroom practice. This takes place within a supportive peer group who share practice, 
insight and develop a scholarly approach to teaching, assessment and evaluation, using 
evidence and critical reflection.  
*Module Learning Outcomes:  On successful completion of this module, students will be 
able to:  
1. Design, deliver and evaluate a small or large group session to enable student learning e.g. 
a tutorial, demonstration, field trip, seminar or lecture;  
2. Engage with and reflect on various sources of evidence and scholarship to evaluate and 
improve their teaching practice;  
3. Demonstrate critical reflection on personal teaching practice within their disciplinary 
contexts;  
4. Complete a personal teaching portfolio which may assist them in future teaching and 
employment opportunities; 
5. Devise appropriate strategies for further professional development of their teaching 
practice.  
                                                           
1
 Collins, N. (2009). Supporting, recognizing and rewarding postgraduate students who teach at a research 
university. Unpublished M.Ed. Thesis, Queens University Belfast. 

 
Generic Skills Module 2009/2010                   Teaching and Supporting Learning (TSL)     
*Teaching and Learning Methods, including contact hours:  The module comprises a 
compulsory core of 19 contact hours and a possible further 6 contact hour teaching sessions 
that may be drawn from CAPSL provision or other teaching development initiatives or 
events. The remainder of the learning, up to the maximum total of 125 learning hours for 
the module, comprise the individual student’s regular teaching preparation and delivery, 
guided and self?directed study, and the development of a teaching portfolio for assessment. 
Face?to?face sessions are highly interactive and supported by key resource materials 
available online. All CAPSL module resources follow the Trinity College accessibility policy. 
*Syllabus: The core compulsory module elements comprise face?to?face teaching sessions 
on:  designing small group teaching; teaching students in small groups; assessing student 
learning and providing effective feedback; developing a teaching portfolio. In addition, 
students may choose two options from the following: preparing and delivering a lecture or 
presentation; developing a module; presentation skills; using technology and e?learning in 
teaching. Students are free to substitute optional sessions offered in Trinity College, 
including School or discipline based initiatives or events. 
*Assessment: The module is assessed through the production and submission of a teaching 
portfolio. Under some circumstances, students may negotiate to APEL attendance at 
teaching sessions. Each teaching portfolio comprises a teaching philosophy statement and 
other written assignments related to the student’s teaching practice, educational theory, 
curriculum planning and design and critical reflections on their learning. Each teaching 
session requires students to produce specific items for inclusion in the teaching portfolio 
(see module handbook for further details). Depending on what optional teaching sessions 
are chosen, the teaching portfolio will include other elements, for example, presentations 
and detailed course outlines.  
Prerequisites:  Module participants are expected to have attended the Introduction to 
Teaching and Supporting Learning (one day introductory course for postgraduate teachers, 
tutors and demonstrators delivered by CAPSL), or equivalent, and to be teaching concurrent 
to attendance on the module.  
Role of the School: Students wishing to enrol in the module will have School approval 
arranged through their supervisor. Schools may be asked to confirm that the student has 
adequate teaching duties in order to participate fully in the module, fulfil the accreditation 
requirements and complete the teaching portfolio.  
Role of the Supervisor: Students wishing to register for the module need to have the full 
support of their supervisor or other nominated senior academic in their department who 
will act as a discipline?based mentor. While CAPSL teaching staff will offer formative 
feedback and commentary on portfolios, the supervisor/nominee will oversee and confirm 
the completion of the portfolio for the award of credit.   
*Evaluation of the module: Student feedback will be collected at the end of the core 
teaching sessions. CAPSL will also seek evaluation input from supervisors and other relevant 
staff members. A systematic review of the module and its related materials will be 
conducted at the end of the academic year.  

 
Generic Skills Module 2009/2010                   Teaching and Supporting Learning (TSL)     
*Indicative Reading and Resources:  
Exley, K. and Dennick. R. (2004) Small Group Teaching: Tutorials, Seminars and Beyond. Routledge 
Falmer: London. 
Forster, F., Hounsell, D. and  Thompson, S. (1995) Tutoring and Demonstrating: A Handbook.  Centre 
for Teaching, Learning and Assessment, The University of Edinburgh in association with the UCoSDA. 
Available at:http://www.tla.ed.ac.uk/services/tutdems/handbook.htm. 
Fry, H., Ketteridge, S. and Marshall, S. (eds.) (2002) A Handbook for Teaching and Learning in Higher 
Education: Enhancing Academic Practice. Routledge: London. 
Hanratty, O. and O’Farrell, C. (2007) ‘Reflective Teaching Portfolios for Continuous Professional 
Development at Trinity College Dublin’ in, O’Farrell, (ed.) Teaching Portfolio Practice in Ireland: A 
Handbook. AISHE: Dublin. Available at:http://www.aishe.org/readings/2007?2/chap?07.pdf 
Markey, A. (2008) In at the Deep End: Starting to Teach in Higher Education, adapted from the 
original text by Phil Race.  NAIRTL: Cork. 
Morss, K. and Murray, R. (2005) Teaching at University: A Guide for Postgraduates and Researchers. 
Sage: London. 
 

 
Generic Skills Module 2009/2010                        
*Module title: Planning and Managing Your Research and Your Career

*ECTS Allocation: 5 ECTS

*Module Coordinator: Dr. Tamara O’Connor, Student Learning Development;
Sarah Ryan, Careers Advisory Service; and Peter Connell, IS Services.

Teaching Staff: Staff of the Student Learning Development and Student
Counselling Service; Careers Advisory Service; and IS Services.

*Rationale:
The module intends to equip postgraduate research students with the skills
necessary to successfully plan and manage their research and career, and
thereby ensure full contribution of their knowledge and skills to the wider
society. The IUA Graduate Skills Statement (2008) identified several generic
skills important to postgraduate education and this module addresses the
following: career management, communication skills, personal
effectiveness/development, team working and leadership. The module is also
informed by demand for and student feedback on postgraduate workshops
delivered through the ‘Postgraduate Skills Development Summer School’ and
throughout the year by individual services, demand for one-to-one student
learning and careers meetings, and requests from individual Schools for
workshop input from the individual services.

Module Aims:
The module aims to provide postgraduate research students with opportunities
to develop and practise transferable skills related to their personal and
professional development. The focus is on informal, formal and self-directed
activities to increase student effectiveness relevant to planning and managing
their research and their career.

*Module Learning Outcomes:
On successful completion of this module, students will be able to:
• Identify and apply strategies and tools to help them manage the research
process and successfully complete their degree (e.g. creating thesis
template, starting and maintaining thesis writing process).
• Plan and manage their time and resources including dealing with
procrastination, balancing demands and managing stress.
• Effectively communicate their research knowledge and transferable skills
through posters, oral presentations, their curriculum vitae, and at
interview.
• Develop a career action plan which includes reflection on the skills they
have to offer employers, sources of relevant opportunities and strategies
for taking the creative approach to job-seeking (including networking).
• Identify and understand factors that impact on team such as task, team
role and team dynamics; identify the strengths and weaknesses of their
own personal team working style; and be able to apply solutions to
barriers in order to maximise team performance.

* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
*Teaching and Learning Methods, including contact hours:
The module includes a series of experiential workshops totalling 37 contact
hours. Students are required to attend a minimum of 30 hours of face-to-face
workshops, depending on their individual needs and in consultation with their
supervisor. The remainder of the learning, up to the maximum 125 learning
hours for the module, is made up of self-study (online and reading material) and
practical assessments directly related to planning and managing the individual
student’s research and career. Experiential workshops include group work,
reflective exercises and development of individual research and career planning
and management tools. Key resource material will be available online.

*Syllabus:
The core module elements include face-to-face workshop sessions on: research
planning and time management, career planning, planning thesis production
using word, developing critical writing, effective presentations, creating effective
conference posters, team working, stress management & defeating self-
sabotage, thesis writing process, job hunting essentials: self-presenting, through
job applications and at interview, and at the Viva .

*Assessment:
The module is assessed through evidence of the practical application of the
module learning to planning and managing the individual student’s research and
career. Students are required to submit a personal plan for their research and
career building strategies for the remaining time of their PhD. The plan is
submitted to, and discussed with their supervisor. Students are also required to
demonstrate their learning by creating a conference poster and delivering a
presentation using PowerPoint in consultation with their supervisor. Finally,
students are required to submit a CV and cover letter tailored to a particular
position either within or outside academia. This is submitted to CAS for review
and then returned via the student’s supervisor.

Prerequisites: None required

Role of the School: Students wishing to enrol on the module will have School
approval arranged through their supervisor.

Role of the Supervisor: Students wishing to register for this module need to
have the full support of their research supervisor. The research supervisor will
be required to oversee and confirm the completion of the various assignments
(as listed above) for the award of ECTS credits.

*Evaluation of the module:
Student feedback will be collected at individual workshop sessions, and a follow-
up evaluation will be carried out at the end of the completed module.
Supervisor feedback will also be collected to inform the review and development
of the module.
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        

*Indicative Reading and Resources:

Allen, D. (2001). Getting things done: How to achieve stress-free
productivity. London: Piatkus Books Ltd.
Kearns, H & Gardiner, M. (2008). The balanced researcher. Cambridge:
Careers Research and Advisory Centre (CRAC) Ltd.
Kumar, Arti (2008) Personal, Academic and Career Development in Higher
Education: Soaring to Success London: Routledge

Murray, R. (2002). How to write a thesis. Philadelphia: Open University
Press.

Murray, R. (2003). How to survive your viva. Maidenhead: Open
University Press.

PORT (Postgraduate Online Research Training) Project, Institute of
Germanic & Romance Studies, University of London. Available at:http://port.igrs.sas.ac.uk/
Wisker, G. (2001). The postgraduate research handbook. Basingstoke:
Palgrave.

Careers Advisory Service website www.tcd.ie/careers section for
postgraduate researchers including self-assessment tools, guides to
various employment sectors etc.

Vitae Researchers Portal www.vitae.ac.uk

IS Services website for course notes. Available at:http://isservices.tcd.ie/training/word.php andhttp://isservices.tcd.ie/training/powerpoint.php

Student Learning Development website for information on self-
management, communication skills and teamwork areas. Available at:http://www.tcd.ie/Student_Counselling/student-
learning/postgraduates.php

* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
*Module title: Graduate Information Skills  
*ECTS Allocation: 5 ECTS  
*Module Coordinators: Isolde Harpur and David Macnaughton  
Teaching Staff: Library  
*Rationale: To participate effectively in today’s knowledge?based society, individuals need 
to be information literate.  The quality of students’ research depends on their ability to 
locate, analyse and use information skilfully and appropriately.  The Graduate Information 
Skills module will help students do this. 
This module is aimed at postgraduate research students completing a PhD or a Research 
Masters.  It guides students through the initial literature search; to the analysis, 
interpretation and evaluation of information found; and to the subsequent publication and 
dissemination of original information generated through their own research. 
The module contributes to the research skills and awareness and the ethics and social 
understanding strands of the IUA Graduate Skills Statement.   
*Module Learning Outcomes: On successful completion of this module, students will be 
able to: 
1. Place Information Literacy in the context of their research 
2. Find the relevant literature/key resources and learn how to search them effectively 
3. Evaluate research results 
4. Track down results and keep up?to?date 
5. Manage information 
6. Use information ethically 
7. Identify how to publish and disseminate their work 
*Teaching and Learning Methods, including contact hours: The module has its own website 
which is hosted by the HEA:http://www.informationliteracy.ie.  It has been enriched by a 
variety of multimedia options.  Students will work through the online module themselves.  A 
“user’s guide” will be available for them to download.  Ideally, each of the seven units 
should be taken sequentially, to gain optimal benefit from the module.  However, students 
can choose to select appropriate units as required for their own research.   The module 
includes a range of examples and practical exercises to reinforce students’ knowledge. 
In conjunction with the self?directed study described above, the Library will offer 
supplementary face?to?face workshops for some of the units.  Total teaching time will be 14 
hours maximum.  Students will also be encouraged to take part in other established 
information skills training programmes in the Library, in particular the sessions on EndNote. 
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
*Syllabus: The module elements comprise an introduction to information literacy; database 
searching; critically evaluating a search; tracking down results and keeping up?to?date; 
managing information (EndNote); and publishing and disseminating research. 
*Assessment: (a) Summative ? Assessment for the module will be embedded in the 
student’s research, e.g. completion of library assignments as part of the student’s literature 
review.   
(b) Formative ? Each unit in the online module will have a worksheet which students will be 
asked to download and complete in paper?based format.  The completed worksheets are 
designed to act as an Information Literacy learning journal, capturing the student’s 
reflections on a particular subject area. 
Role of the Supervisor: Students wishing to register for the module need to have the full 
support of their supervisor or other nominated senior academic in their department.  
Assessment of the Graduate Information Skills module will be embedded in the student’s 
research and the librarian will collaborate with the supervisor on how this should be done 
and how it will be marked.  The supervisor/nominee will oversee and confirm the 
completion of the piece of work for the award of credit. 
*Evaluation of the module: An evaluation sheet will be distributed at the end of the 
teaching sessions.  The Library will also seek evaluation input from supervisors and other 
relevant staff members.  A systematic review of the module and its related materials will be 
conducted at the end of the year. 
*Indicative Reading and Resources: Each unit in the online module has a list of web 
resources to support additional learning.  Seehttp://www.informationliteracy.ie for further 
details.  
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
*Module title:   Linking Innovation and New Venture Creation – Module 1 
      (Entrepreneurship Training Programme) 
 
*ECTS Allocation:   5 ECTS 
*Module Coordinator:   Mrs Bridget Noone, Trinity Research & Innovation 
Teaching Staff:   Dr Eoin O’Neill, Adjunct Lecturer in Entrepreneurship, TCD Business 
      School staff, TCD Entrepreneurs and External Entrepreneurs,  
      Consultants and practitioners 
*Rationale: 
Entrepreneurship development is now central to Trinity College policy for postgraduate education to 
enhance  Trinity’s  contribution  to  the  building  of  a  knowledge  driven  economy  and  to  promote  an 
entrepreneurial  culture  among  the  community  of  researchers.    This  module  is  targeted  at  the 
postgraduate community and its objective is to create an entrepreneurial environment with a range 
of  outcomes  which  will  benefit  all  stakeholders  –  staff,  students  and  the  wider  College  community.   
It is envisaged that the successful execution of this programme will lead to change in the mindset of 
the  postgraduate  students,  which  will  enable  them  to  become  entrepreneurial  in  their  thinking, 
planning  and  delivery  of  new  knowledge  products  and  services.      Education  of  the  university 
community about entrepreneurship is a key element and the entire university community has a role 
to play in this.   Additionally, to date the programme has been provided on an interdisciplinary basis 
and  it  is  important  that  this  interdisciplinary  nature  is  maintained.    Awakening  their  ability  to  use 
their creative and analytical skills to identify the new business opportunity is a key outcome. 
The Linking Innovation and New Venture Creation module proposed by Trinity Research and 
Innovation relates most specifically to the Entrepreneurship and Innovation strand of the 
IUA Graduate Skills Statement. It also contributes to the personal effectiveness/ 
development, team?working and leadership and career management strands.  
Module Aims:   
The  purpose  of  this  module  is  to  enable  students  to  think  creatively  and  analytically  about 
the  potential  of  new  knowledge,  often  from  research,  as  a  basis  for  innovation  in  existing 
products  or  services  or  in  the  creation  of  entirely  new  businesses.    The  module  empowers 
postgraduates  to  explore  the  requirements  and  skills  necessary  to  set  up  a  new  business 
venture  that  relies  in  part  on  their  research  to  provide  a  new  or  an  improved  product  or 
service  to  an  identified  profitable  market.    The  objective  is  that  they  will  consider 
Entrepreneurship as a viable career option through the creation of a new company start?up, 
based on their new ideas, or joining an existing research?based new company.   
*Module Learning Outcomes:   
On successful completion of this module, students will be able to identify and understand: 
1)    The Generic effect of higher education which is readily applicable to 
  entrepreneurship, i.e.  leveraging existing university education to understand the 
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
  traits of successful entrepreneurs – self?confidence, perseverance, diligent 
  application, long hours and uncertain reward. 
2)  Entrepreneurial behaviour:  observing opportunity, calculating risk, identifying risk 
  reduction strategy and appropriate networking.  Empathy with the  
  entrepreneurial struggle – loneliness, responsibility for self and others, measured 
  risk taking  
3)  Communication – they will understand the  distinction between communication with 
  one’s peers in their subject area and one’s audience in a business proposition. 
4)  Motivation to Entrepreneurship:  This is brought about through use of the 
  Entrepreneurs’ Forum sessions which provide real?life stories of the entrepreneurial 
  journey – successes and failures.  This creates awareness and a belief that it can be 
  done by them reducing the perception  that entrepreneurship is not a high level 
  intellectual activity. 
5)  How to identify a new idea based on new knowledge and in an inter?disciplinary area 
  relating to research; carry out an opportunity evaluation.  Assess whether the 
  project is worthy of the investment of time and resources  required to construct a 
  detailed business plan.  
*Teaching and Learning Methods, including contact hours:   
Module  1  consists  of  9  workshops  with  a  core  of  27  contact  hours.      These  workshops  are 
highly interactive and supported by key resource materials: 
1)  Case studies from individual entrepreneurs 
2)  Case studies that are landmarks in knowledge?based new venture creation 
3)  Workshops analysing critical issues that arise 
4)  Team building exercises and brainstorming 
5)  Opportunity evaluation.   
 
*Syllabus:  
The core compulsory module elements comprise face?to?face interactive workshops on:   
The Roadmap to the Venture, A Successful invention, New Idea Generation Process, 
Opportunity Recognition/Value Proposition, Team Building, Introduction to Sales & 
Marketing, Financing the New Venture, Communications Part 1, Group Workshop on New 
Ideas 
*Assessment:  
Formative Assessment.   It is intended to use a number of questionnaires (mandatory) given 
to the students at the end of each activity.   They are invited to summarise some of the 
telling messages they extracted from the entrepreneurship workshops.   In subsequent 
lectures it becomes possible to introduce some corrective or alternative viewpoints to the 
students in a non?confrontational manner. 
 
Summative  Assessment:    Based  on  the  written  opportunity  assessment  Report  which 
students  will  be  required  to  produce  at  the  end  of  Module  1.    The  marking  system  will  be 
one  which  has  been  used  since  2004  on  the  TCD  Business  School/Research  &  Innovation 
MBA Innovation Project where students are marked on criteria:  
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
1)  Understanding of issues, clarity in communication, management of meetings, focus 
2)  Rigour of analysis – focus, identification of issues, insight 
3)  Application of theory, concepts, models – appropriateness, quality of application 
4)  Ability to manage the project in an effective and timely manner 
 
Prerequisites:  None.  It is envisaged that students will continue on and complete Module 2.  
Role of the School:   We  see  the  role  of  the  School  as  being  actively  supportive  of 
postgraduate  students  who  wish  to  participate  in  the  module.    It  is  possible  to  deliver  this 
module over a four?day period to individual Schools.  If Schools request this option, then the 
role of the School is to encourage sufficient students to participate and to gain most benefit 
from the module.   In this event, we would ask the Schools to provide a mentor to the group 
who  will  enable  students  to  learn  how  to  evaluate  commercial  potential  in  the  expert 
knowledge  areas  of  the  students’  research  and  then  to  apply  the  same  skills  to  knowledge 
intensive ideas generally. 
Role of the Supervisor:   Students wishing to register for the module must have the full 
support  of  their  supervisor  or  other  nominated  senior  academic  in  their  School  with 
sufficient  experience  or  knowledge  of  commercial  practice  to  provide  guidance  to  the 
student,  relevant  to  the  student’s  discipline.      The  supervisor  should  be  involved  in  the 
assessment of the final output and the award of credit. 
*Evaluation of the module:  
Students  will  be  invited  to  provide  feedback  at  the  end  of  the  module,  through  an 
evaluation form which they will complete and return to the coordinator.   Feedback will also 
be invited from supervisors and other relevant staff members.   A systematic review of the 
two modules (Module 1 and Module 2) will be conducted at the end of the academic year. 
*Indicative Reading and Resources:  
Mullins, John W (2006 2
nd
 edition) The New Business Road Test (What entrepreneurs and 
executives should do before writing a business plan).  Pearson Education, Harlow, UK. 
 
Kelley, Tom and Littman, Jonathan (2001) The Art of Innovation.  Random House, New York 
 
Birley, Sue and Muzyka, Daniel F (1997) Mastering Enterprise.   Pitman Publishing, UK 
 
Kawasaki, Guy 2004 The Art of the Start.  Penguin Group, New York 
 
National Council for Graduate Entrepreneurship (March 2007), Good Practice in Enterprise 
Development in UK Higher Education.   
 
Stanford University, Stanford Technology Ventures Program.    
Website: http://stvp.stanford.edu/  
 
Cornell University, Entrepreneurship@Cornell.  Website: http://epe.cornell.edu/ 
 
Ewing Marion Kauffman Foundation.   Website: http://www.kauffman.org/ 
 
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
*Module title:   Creating the Knowledge?driven Venture ? Module 2 
      Entrepreneurship Training Programme  
 
*ECTS Allocation:   5 ECTS 
*Module Coordinator:   Mrs Bridget Noone, Trinity Research & Innovation 
Teaching Staff:     Dr Eoin O’Neill, Adjunct Lecturer in Entrepreneurship, TCD  
        Business School staff, TCD Entrepreneurs and External  
        Entrepreneurs, Consultants and practitioners 
*Rationale: 
Entrepreneurship development is now central to Trinity College policy for postgraduate education to 
enhance  Trinity’s  contribution  to  the  building  of  a  knowledge  driven  economy  and  to  promote  an 
entrepreneurial  culture  among  the  community  of  researchers.    This  module  is  targeted  at  the 
postgraduate community and its objective is to create an entrepreneurial environment with a range 
of  outcomes  which  will  benefit  all  stakeholders  –  staff,  students  and  the  wider  College  community.   
It is envisaged that the successful execution of this programme will lead to change in the mindset of 
the  postgraduate  students,  which  will  enable  them  to  become  entrepreneurial  in  their  thinking, 
planning  and  delivery  of  new  knowledge  products  and  services.      Education  of  the  university 
community about entrepreneurship is a key element and the entire university community has a role 
to play in this.   Additionally, to date the programme has been provided on an interdisciplinary basis 
and  it  is  important  that  this  interdisciplinary  nature  is  maintained.    Awakening  their  ability  to  use 
their creative and analytical skills to identify the new business opportunity is a key outcome. 
 
The module “Creating the Knowledge?driven Venture” proposed by Trinity Research and 
Innovation relates most specifically to the Entrepreneurship and Innovation strand of the 
IUA Graduate Skills Statement. It also contributes to the personal effectiveness/ 
development, team?working and leadership and career management strands.  
Module Aims:   
The purpose of this module is to provide the participants with an understanding of the new 
venture creation process, from identification of business development needs, knowing what 
to  look  for  and  how  and  where  to  look  for  necessary  answers,  effective  management  of 
stakeholder relationships, through to the planning and execution of the business plan from 
lab to marketplace. 
*Module Learning Outcomes:   
On successful completion of this module, students will be able to understand: 
1)  The overall management of the process of starting with an idea and creating a new 
  business division or function in an existing company, or a new company. 
2)  Business development needs 
3)  Effective management of stakeholder relationships 
4)  Technical Issues relating to commercialisation:  Intellectual Property, Licences,  
  Communications, Team Building, legal issues and how to manage these issues to 
  deliver value 
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
5)  The evolution of a business plan over time and how to execute this to build a 
  sustainable business, through to securing the human and financial resources (capital) 
  required.   
 
*Teaching and Learning Methods, including contact hours:   
The module consists of 11 workshops with a core of 33 contact hours. These workshops are 
highly  interactive  and  supported  by  key  resource  materials.    This  module  is  project?based 
and the participants will work in teams.  They will present their business idea to a panel of 
judges at the end of the module.  It is expected that the teams will do work outside of the 
workshops  in  order  to  prepare  their  project  for  the  final  presentation  up  to  a  maximum  of 
20 hours with separate individual roles for each team member. 
*Syllabus:  
The core compulsory module elements comprise face?to?face teaching sessions on:   
Interviews on New Venture Projects, Intellectual Property, Legal and Corporate Issues, 
Business Planning Process, Handling Money in the Venture, Sales & Marketing (4 
workshops), Communication of the New Venture Project, Public communication for Project 
and Company. 
 
*Assessment:  
Formative Assessment.      Students  will  be  in  teams  for  this  module.    It  is  intended  to  use  a 
number  of  questionnaires  (mandatory)  given  to  the  students  at  the  end  of  each  activity.   
They  are  invited  to  summarise  some  of  the  telling  messages  they  extracted  from  the 
entrepreneurship  workshops.      This  will  enable  them  to  build  their  outline  business  plan 
from which they will prepare their presentation which will be delivered to the Judging Panel.  
 
Summative  Assessment:    Based  on  the  Presentation  to  the  Judging  Panel  which  students 
will  be  required  to  do  at  the  end  of  Module  2.    The  marking  system  will  be  one  which  has 
been  used  since  2004  on  the  TCD  Business  School/Trinity  Research  &  Innovation  MBA 
Innovation Project where students are marked on criteria:  
1)  Understanding of issues, clarity in communication, management of meetings, focus 
2)  Rigour of analysis – focus, identification of issues, insight 
3)  Application of theory, concepts, models – appropriateness, quality of application 
4)  Ability to manage the project in an effective and timely manner 
 
Prerequisites:  Module 2 participants must have completed Module 1 – Linking Innovation 
and New Venture Creation. 
Role of the School:  Continue to support the students and to provide mentors for technical 
aspects of the business plan analysis.  
As for Module 1, we see the role of the School as being actively supportive of postgraduate 
students who wish to participate in the module.  It is possible to deliver this module over a 
four?day  period  to  individual  Schools.    If  Schools  request  this  option,  then  the  role  of  the 
School  is  to  encourage  sufficient  students  to  participate  and  to  gain  most  benefit  from  the 
module.   In this event, we would ask the Schools to provide a mentor to the group who will 
enable  students  to  learn  how  to  evaluate  commercial  potential  in  the  expert  knowledge 
areas  of  the  students’  research  and  then  to  apply  the  same  skills  to  knowledge  intensive 
ideas generally. 
Role of the Supervisor: Students wishing to register for the module must have the full 
support of their supervisor or other nominated senior academic in their School with 
* required field 
 
Generic Skills Module 2009/2010                        
sufficient experience or knowledge of commercial practice to provide guidance to the 
student, relevant to the student’s discipline.   The supervisor should be involved in the 
assessment of the final output and the award of credit. 
*Evaluation of the module:  
Students  will  be  invited  to  provide  feedback  at  the  end  of  the  module,  through  an 
evaluation form which they will complete and return to the coordinator.   Feedback will also 
be invited from supervisors and other relevant staff members.   A systematic review of the 
two modules (Module 1 and Module 2) will be conducted at the end of the academic year. 
*Indicative Reading and Resources:  
Dorf, Richard C and Byers, Thomas H (2005) Technology Ventures:  From Idea to Enterprise.  
McGraw?Hill, New York 
O’Kane, Brian (2003) Starting a Business in Ireland a Comprehensive Guide and Directory.   
Oaktree Press, Cork. 
Timmons, Jeffry A, Spinelli, Stephen (2003) New Venture Creation : Entrepreneurship for the 
21
st
 Century.  McGraw?Hill/Irwin, New York 
National Council for Graduate Entrepreneurship (March 2007), Good Practice in Enterprise 
Development in UK Higher Education.   
 
Stanford University, Stanford Technology Ventures Program.    
Website: http://stvp.stanford.edu/  
 
Cornell University, Entrepreneurship@Cornell.  Website: http://epe.cornell.edu/ 
 
Ewing Marion Kauffman Foundation.   Website: http://www.kauffman.org/ 
 
* required field 
 

doc_487107530.pdf
 

Attachments

Back
Top