Entrepreneurial Barnet The Public Sector Contribution To Barnets Economy, 2014 2020

Description
Entrepreneurial barnet the public sector contribution to barnets economy, 2014 2020.

 
 
 

 
 
 
 
 
ENTREPRENEURIAL BARNET 
 
THE PUBLIC SECTOR CONTRIBUTION TO BARNET’S ECONOMY, 2014-2020
 
September 2014 
 
 
 
 
 
 
 

 
CONTENTS 
1. Overview                           3 
2. Our Strategic Objectives                      6 
3. The Barnet Economy                        7 
4. Local, Regional and National Policies                  9 
5. Themes  
A. Getting the Basics Right                      10 
B. A Great Place to Work, Live and Invest                13 
C. Skilled Employees and Entrepreneurs                19 
D. Improving Access to Markets                    25 
E. Facilitating Business Growth                    28 
10. Corporate Social Responsibility                    30 
11. Ensuring that Everybody Has the Opportunity to Gain from Growth        30 
12. Involving Residents, Businesses and Partners                31 
13. Measuring Success                        32 
             
   
 
 
 

 
Overview 
1. A thriving economy which taps into the entrepreneurial spirit of local residents is an important element of our aspiration to be a successful, growing 
suburb of a successful, growing world city.  Barnet Council and its partners are committed to supporting the economy to grow and to improving living 
standards by boosting incomes, opportunities and wellbeing for people in Barnet.  This report sets out in more detail what we aim to achieve, and how 
we  will  go  about  doing  it,  for  consultation.    The  report  focuses  principally  on  the  actions  to  be  undertaken  by  the  Council;  throughout  the  Autumn 
other  partners,  including  the  Police,  NHS,  Middlesex  University  and  Barnet  and  Southgate  College,  will  be  developing  their  proposals  to  add  to  the 
actions set out here ensure that together we deliver maximum benefit for the local economy. 
2. The  recent  recession  focused  attention  on  what  the  wider  public  and  community  sectors  can  do  to  support  local  economies  and  stimulate  growth.  
While  the  public  sector  does  not  in  general  create  wealth  directly,  it  does  have  a  major  impact  on  the  local  economy.    For  example  the  Council 
maintains the roads that businesses rely on to receive and deliver goods; acts as regulator and as the planning authority; and buys goods and services.  
Other public sector partners, and acts as a regulator.  The public sector, along with the voluntary and community sectors, is also increasingly reliant on 
locally  generated  income  for  their  financial  security,  meaning  that  a  successful  local  economy  is  tied  to  the  longer  term  success  of  the  public  sector 
whole.  
3. Barnet has a strong economy, based predominantly on significant numbers of small businesses.  Although no particular sector dominates, there are a 
large number of companies offering business?to?business professional services, and a growing number offering business?to?consumer services such as 
IT,  construction,  and  marketing.    Many  of  our  businesses  are  owned  by  residents,  and  a  significant  proportion  of  our  residents  (around  40%)  work 
locally.  Businesses are increasingly being run from  home which  has implications for infrastructure  (particularly digital infrastructure) and  the  kind of 
workspace needed. 
4. By contrast, Barnet has a much lower than average proportion of large businesses, with the top 50 businesses by employee number accounting for just 
a fifth of jobs in the Borough.  High demand for land to build housing, and a relatively short supply of industrial and commercial land, mean that Barnet 
is  likely  to  remain  a  small business  economy  over  the  medium  to  longer  term.    The  exception  is  the  development  of Brent  Cross  Cricklewood,  which 
offers  a  significant  opportunity  to  create  a  new  business  hub  for  Barnet,  hosting  businesses  of  different  sizes,  including  larger  national  and 
international businesses, and headquarters operations. 
5. The  principal  challenge,  therefore,  is  to  maintain  Barnet’s  strength  as  a  base  for  small  businesses,  whilst  also  creating  the  conditions  for  sustainable 
business growth in the future.  As such the Council and its partners have set ourselves the goal of ensuring that: 
Barnet is the best place in London to be a small business  
 
 
 

 
6. Of course there will always be medium?sized and larger businesses in Barnet too.  They play an important role in our economy, and many of the things 
that  are  important  to  smaller  businesses  are  also  important  to  them.    Barnet  partners  are  therefore  committed  to  working  with  the  Council’s  Joint 
Venture partner, Re, to deliver a sustained improvement in Barnet’s ranking on the Local Futures Business Location Index to be within the Top 100 LA 
areas in the UK out of 325 (Barnet is currently ranked at 125
1
), and the top ten per cent when compared to similar boroughs. 
7. Much  of  the  public  sector  activity  that  impacts  our  economy  takes  place  at  sub?regional  or  city  wide  level  .  Consequently,  fundamental  to  the 
development and implementation will be close and routine working between Barnet Council and neighbouring Boroughs, the London Mayor and the 
Greater  London  Authority,  and  national  government.    The  recent  West  London  Alliance  Jobs,  Skills  and  Growth  Programme  is  an  example  of  this 
partnership working. 
8. There are five key ways in which partners in Barnet impact upon local economies and which are therefore the focus of this report: 
? Getting the basics right.  Ensuring that when businesses need to engage with the Council – whether to pay business rates, apply for a license, 
or report a problem – the process is as efficient, transparent and painless as possible, and does not create any unnecessary constraints or costs 
on running a successful business.   
? Stewardship  of  place.    The  Council  is  responsible  for  maintaining  much  of  the  built  and  natural  environment  in  the  borough  including  many 
aspects of our town centres, and so has a big influence on whether Barnet is a pleasant place for businesses and their staff to locate, and an 
efficient place to move around.  Our regeneration programme alone will create 3,000 jobs directly, and commercial space for 27,000 more by 
2030, as well as providing the space and flexibility for further future growth.   
? Shaping  the  labour  market.    Although  the  Council  has  a  less  direct  role  in  education  than  in  the  past,  it  retains  overall  responsibility  for 
ensuring school improvement, and works closely with Barnet and Southgate College and Middlesex University to  maintain the high standard 
of skills among Barnet residents. By developing a labour market with the skills and behaviours that employers are seeking, and with a strong 
culture  of  entrepreneurship,  the  desirability  of  Barnet  as  a  place  to  start  a  business  will  grow  and  incomes  will  rise.  A  healthy  workforce  will 
also be more productive and the Council, through its public health responsibilities, will play a role in promoting this 
? Buying goods and services. The Council manages contracts that are collectively worth more than £1bn.  Across the whole of the public sector 
the figure is much higher, and it is important that local businesses have a fair chance of winning these contracts in a transparent and genuinely 
competitive  environment.  In some sectors, such as  domiciliary  care, the Council  is a main player in the market and  must  clearly  signal likely 
future needs so that providers can respond. 
                                                           
1
 In June 2014 
 
 
 

 
? Providing  or  signposting  business  support  services  and  premises.    Traditional  economic  development  activity  focuses  on  the  provision  of 
business support, premises and networking opportunities.  While this is not the Council’s primary focus, we do have a role in making sure that 
businesses know how to access these services and associated information in a transparent way, and that the Council is informed by a strong 
dialogue  with  the  business  community  that  allows  us  to  respond  to  the  changing  economic  climate  in  a  way  that  maintains  strong  growth. 
Business creates growth, and we will do what we can to encourage this at every opportunity.   
9. If  we  can  get  these  five  areas  right,  we  can  give  a  real  boost  to  local  businesses’  chance  of  success.    If  we  do  not,  we  could  seriously  hinder 
prospects  for  growth.      This  consultation  draft  sets  out  how  we  propose  to  achieve  our  goal  of  making  Barnet  the  best  place  in  London  to  be  a 
small business, and outlines some of the key actions we will take to meet these objectives. 
 
   
 
 
 

 
Our strategic objectives 
Our strategic objectives are organised into five themes, as set out in the diagram below.  
Businesses able to 
access the support they 
need
Connecting businesses 
and universities
Local and small businesses 
accessing Council contracts
Working with employers  to develop a skilled 
workforce
Supporting residents to develop the skills to 
succeed
Encouraging a culture of entrepreneurship
A healthy workforce
Thriving Town Centres
Excellence in regeneration and growth
Fit for purpose infrastructure and transport  networks
Improved Customer Access
Streamlined Regulation and Planning
Facilitating business 
growth
Access to markets
Skilled  employees & 
entrepreneurs
A great place to live, 
work and invest
Getting the basics 
right
 
 
 

 
Context  
The Barnet Economy 
10. Barnet is the second largest borough in London, with population growth of 16% projected over the next 20 years. It acts as a gateway to the capital by 
road  and  by  rail,  with  both  the  M1  and  two  major  rail  lines  providing  easy  access  to  central  London  and  the  rest  of  the  UK.  For  people  living  and 
working in Barnet, Central London is only 30 minutes away by tube, and these journey times are set to fall significantly as the upgrade of the Northern 
Line is completed in the second part of 2014.  Development of major opportunity areas at Brent Cross?Cricklewood and Colindale will create thousands 
of new jobs and homes, as well as offering opportunities to upgrade key infrastructure.  
 
11. With  a  population  of  364,000  in  2014,  and  a  labour  market  that  is  characterised  by  a  high  level  of  skills,  high  mobility,  and  flexibility  to  adapt  to 
changing  economic  conditions,  Barnet  is  in  an  excellent  position  to  make  a  significant  contribution  to  the  growing  local,  London,  and  national 
economies. The unemployment rate is currently slightly higher than was the case before the recession, at 5.9% in December 2013 compared with 5.6% 
in  late  2007.    While  Barnet  as  a  whole  has  experienced  lower  unemployment  than  the  London  average  during  that  period,  this  masks  differences 
between  different  parts  of  the  borough,  with  pockets  of  significant  deprivation  and  worklessness.  Ensuring  that  everyone  in  Barnet  is  able  to 
contribute  to  growth,  as  well  as  benefit  from  it  by  having  the  right  skills,  will  be  a  core  area  of  focus  for  our  future  approach  to  developing  the 
economy. 
 
12. Barnet is varied geographically, with the east of the borough providing attractive and leafy Edwardian and Victorian suburbs, quality parks and green 
spaces, and easy access to the green belt and natural beauty of Totteridge. The west of the borough on the other hand is characterised by high growth, 
fast  change,  new  investment  and  development,  and  a  rapidly  growing  and  diverse  population  as  new  housing,  regeneration  and  employment 
opportunities come to fruition. 
 
13.  A detailed analysis of the Barnet economy is set out in a report produced for Re and the Council by Middlesex University
2
, which demonstrates that 
Barnet’s Business community  is characterised by: 
 
? Small  businesses:  with  a  particularly  high  proportion  of  self?employment.  By  March  2013
3
,  Barnet  had  a  higher  proportion  of  micro  businesses 
(89.7%) than either Greater London (84.8%) or England (82.9%). On the other hand, the largest 53 employers with more than 200 staff represented 
21.3%  of  the  total  borough  workforce  in  2008
4
.  Major  employers  include  Middlesex  University,  McDonald’s  Head  Quarters,  Pentland  Group  and 
Brent Cross Shopping Centre.  
                                                           
2
http://www.barnet.gov.uk/developing-barnets-economic-strategy
3
ONS IDBR Business Activity, Size and Location http://www.ons.gov.uk/ons/publications/re-reference-tables.html?edition=tcm%3A77-313744
4
NOMIS Annual Business Inquiry (2008) 
 
 
 

 
? Dynamism: with a high level of entrepreneurialism, demonstrated by an above average number of business start?ups (2,995 in 2012), but also an 
above average level of business failures 3,175 in 2012
5
.  Only 53.1% of Barnet businesses currently survive more than 3 years, compared to 56.2% 
for Greater London and 59.7% for England. Ensuring that entrepreneurs have access to the support they need to start well, grow and sustain their 
businesses is an important part of our approach. 
? High skill levels:  Half of residents hold a qualification at NVQ level 4 or above, which is higher than the London or the UK averages. Whilst 39% of 
the Borough’s working graduate residents work locally in Barnet (down slightly from 41% in 2001), 56% work in other London boroughs (principally 
in Camden, Westminster, the City of London and Southwark).  
? Diverse  range  of  sectors:  Barnet’s  economy  isn’t  characterised  by  a  single  dominant  sector.  The  largest  areas  of  employment  tend  to  focus  on 
business to business and business to consumer services, including professional, scientific and technical services (PST), retail, health and education, 
and property and information communications also featuring amongst the sectors with the greatest proportions of business units. 
? Areas  of  high  growth:  The  biggest  growth  sectors  in  Barnet  during  the  past  four  years  have  been  education  (30%),  property  (25.8%),  health 
(21.6%)  and  Professional, Scientific  &  Technical  (PST)  (20.3%).  During  the  last  recorded  year,  growth  has  been  particularly  strong  in  the  property 
(8.5%), production (8.3%) and education (5.8%) sectors. Barnet’s growth in property, education, health, PST and the motor trades sectors has been 
particularly strong when compared to the A5 corridor and London as a whole.  
? Highly distributed: Barnet is characterised by a number of town centres.  The London Plan identifies one major town centre in Edgware, 14 district 
town centres, and 15 local and neighbourhood centres. 
 
14. The most recent data suggests that in 2012 there were 65 jobs in Barnet for every 100 residents aged 16?65.  Although this ratio is slightly below the 
England average of 79, when compared to similar suburban boroughs Barnet has a relatively high level of available jobs: Redbridge has a score of 47; 
Enfield  50;  Harrow  57;  Brent  57;  Croydon  58;  and  Ealing  64
6
.    Hounslow  and  Hillingdon  have  much  higher  scores  due  to  the  presence  of  Heathrow 
Airport.   However, as the population of London grows rapidly so the proportion of those  working in outer London is likely  to grow.    That means for 
every  100  new  working  age  residents,  at  least  65  new  jobs  must  be  created.    Our  current  regeneration  programme  delivers  capacity  for  this  jobs 
growth, but nonetheless maintaining a sufficiently large economic base is likely to need on?going attention.  
 
15. Central Government funding for the public sector in Barnet has been massively reduced since 2010 – savings of £72million have already been delivered 
by  the  Council  alone,  with  a  further  £72  million  needed  by  2020.   Across  the  whole  public  sector  in  Barnet  we  need  to  make  £184million  savings  by 
2020 – a reduction of around half of our total budget.  Going forward, we will need to ensure that every penny is working hard for people and business 
here, including by considering the impact of our policies and spending on the local economy, and local businesses, as a whole. 
                                                           
5
 ONS Business Demography 2012 http://www.ons.gov.uk/ons/datasets?and?
tables/index.html?pageSize=50&sortBy=none&sortDirection=none&newquery=business+demography&content?type=Reference+table&content?type=Dataset 
6
 Source – NOMIS (2014) 
 
 
 

 
Local, Regional and National Policies 
16. As well as being a partnership document, this report has also been designed to support delivery of the Council’s wider strategic priorities, which are to: 
promote  responsible  growth;  support  families  and  individuals  that  need  it;  and  improve  the  satisfaction  of  residents  and  business  with  Barnet  as  a 
place to live.  The approach also supports plans for the longer?term protection, enhancement and growth of the physical infrastructure of the borough 
through the Local Plan.  
 
17. Our efforts to create the conditions in which entrepreneurs can thrive also align with a number of other programmes that local partners are engaged 
with, either individually or in collaboration with our partners. These include  
 
? The  Job  Centre  Plus  Partnership  Agreement,  which  sets  out  shared  priorities  for  tackling  worklessness,  including:  Income  Support  and 
Employment  Support  Allowance  recipients;  those  aged  50  or  above;  people  with  health  or  mental  health  needs;  those  with  disabilities; 
younger people; and the long?term unemployed. 
? The Council’s Regeneration Strategy, and in particular the opportunities arising from growth at Brent Cross Cricklewood and Colindale. 
? Barnet’s Health and Wellbeing Strategy.  
? The GLA’s Healthy Workplace Charter. 
? The Council’s existing Skills, Employment and Enterprise Action Plan.  
 
18. Taken  together  these  initiatives  reflect  the  broad  approach  we  take  to  encouraging  growth,  and  the  importance  we  place  on  aligning  our  activity  to 
pull in a single direction, including focusing on the health, wellbeing and productivity of the workforce, and the relationship between economic growth 
and the creation of attractive, liveable spaces. 
 
19. Our approach to promoting enterprise supports both the delivery of the London Jobs and Growth Plan, prepared by the London Enterprise Panel, and 
the  findings  of  the  London  Finance  Commission,  which  makes  the  case  for  London  to  take  greater  devolution  of  financial  powers  from  the  national 
level  to  London.  It  also  links  in  to  The  West  London  Alliance  Jobs  Skills  and  Growth  Programme  with  its  three  themes  of  tackling  youth  &  long?term 
unemployment, business growth, and matching skills in the labour market with the skills needed by employers. 
 
20. By  bringing  together  these  various  strategies  into  a  single  “story”  for  Barnet,  our  intention  is  that  it  will  be  easier  for  businesses  and  investors  to 
understand  the  public  sector’s  contribution  to  creating  a  supportive,  pro?growth  environment  that  creates  real  opportunities  for  business  and 
minimises barriers to economic success.   
 
 
 
10 
 
THEME A: Getting the basics right 
21. All  businesses  in  Barnet  will  have  some  level  of  interaction  with  local  public  services,  at  some  point  –  whether  they  are  paying  business  rates,  have 
staff  and  customers  travelling  on  local  roads  and  pavements,  need  planning  permission  to  expand,  buy  parking  permits,  or  have  to  comply  with 
environmental regulations.  It is therefore important to businesses that these services are efficient, effective, easy to use and do not add unnecessary 
costs to business.   
 
22. Many  owners  of  business  in  Barnet  are  also  residents,  and  efforts  to  make  Barnet  better  for  business  are  inherently  intertwined  with  improving  our 
services  to  residents.    Through  our  strategic  partnership  with  Capita  to  deliver  corporate  services,  and  our  Joint  Venture  partnership,  Re,  delivering 
development and regulatory services, Barnet Council is committed to ensuring that our business and resident customers see continuous and practical 
improvement in our core services, and are able to access those services easily, at a high level of quality, and through channels that are reliable, easy to 
navigate, and joined up across different service areas. This mirrors the approach that the Council and its partners are already taking to improving the 
way residents and service users access services through the web and a variety of other channels.  
 
   
 
 
 
11 
 
How we will deliver this priority 
 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
1.1 
Streamlined regulation 
and planning 
The planning system protects 
the quality of Barnet’s built 
environment and facilitates 
development and growth in a 
socially responsible way. 
Local development documents will be regularly updated to reflect 
evolving economic circumstances and to ensure it stays aligned with 
our approach to economic growth. 
Ongoing 
1.2    
Advice is clear and accurate, 
and planning applications are 
dealt with consistently and in a 
timely way. 
Being clear to prospective developers, about the Council’s 
constraints and priorities, to encourage high quality investment and 
development proposals which can be navigated smoothly through 
the planning process. 
Ongoing from 
November 2014 
1.3 
 
Businesses can choose the 
level of service that meets 
their needs. 
We will introduce a premium one stop shop for dealing with 
planning, trading standards, environmental health and building 
control offering guaranteed turnaround times, a single named 
contact, an admin service and general advice. 
Ongoing from 
April 2014 
1.4    
Regulators are firm but fair, 
helping willing businesses to 
improve and taking action 
against those that don’t 
We will improve service standards so that our performance on 
regulatory services is amongst the best nationally. 
Annual measure 
1.5 
   
We will simplify processes – for example by introducing a more 
streamlined process for renewal of licenses.  
By April 2015 
1.6    
Regulatory systems are easy to 
navigate 
We will make clear information available about how business need 
to engage with and use the regulatory system, with an emphasis on 
creating a light touch approach. 
 
 
By December 
2015 
 
 
 
12 
 
 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
1.7 
Improved customer 
access  
Businesses are able to access 
information about Council 
services easily and at first 
contact wherever possible, at 
the times that suit them. 
We will introduce a dedicated customer contact centre.  October 2014 
1.8       
Introduce online accounts for businesses, to provide a single place 
to transact all business with the Council for instance business rates, 
licencing and environmental health all accessible in one place. 
TBC 
1.9       
We will Introduce online payment options in key services (e.g. 
Planning and Building control)  
April 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13 
 
THEME B: A great place to live, work and invest 
23. The  economic  success  of  an  area  is  associated  with  its  attractiveness  as  a  place  to  work  and  invest,  but  also  whether  it’s  a  good  place  to  live  and  to 
visit.  We will focus on enabling businesses and residents to act to ensure that key town centres thrive; regenerating more deprived areas, particularly 
along  the  A5  corridor;  and  delivering  high  quality  infrastructure  (including  roads)  and  public  realm.      This  section  is  divided  into  two  parts:  Town 
Centres; and Growth, Regeneration & Infrastructure. 
 
Town Centres 
24. Barnet originally developed from the semi?urban hinterland to the northwest of London in the 19
th
 century. The large number of town centres reflects 
the  rural  network  of  villages  and  small  towns  that  once  existed,  giving  many  areas  in  Barnet  a  unique  “village”  feel  that  is  both  attractive  and 
cosmopolitan.  However,  in  common  with  town  centres  across  the  country,  Barnet’s  town  centres  have  faced  challenges  in  recent  years  due  to  a 
combination of tough economic conditions and changing shopping habits.  The Council has already supported communities in Chipping Barnet, North 
Finchley  and  Cricklewood  to  develop  ‘Town  Teams’  to  drive  improvements  locally,  and  is  working  with  businesses  in  Edgware.    We  will  continue  to 
support local businesses and residents to sustain, and where necessary revitalise, their town centres.  This section out sets out the range of areas in 
which  the  Council  can  offer  support,  along  with  information  on  the  proposed  packages  of  support  available  to  main,  district  and  local  town  centres.  
The  Council’s  Area  Committees  will  be  invited  to  make  recommendations  as  to  which  town  centres  in  their  areas  should  be  classified  as  “main”, 
“district” and “local”. 
 
Case studies 
  
High Quality Residential development in town centres 
As London’s population increases, it will be important for the supply of high quality and well?designed family homes that are in good locations and 
respect the local character, in line with our Local plan, to be encouraged. This includes increasing the number of homes located either in or close to 
town centre locations, so that the people living in them have access to quality local services and amenities, and also so there are more Barnet 
residents living close to a local centre, using the businesses there, supporting the local economy and employment, and boosting the sense of vitality 
and vibrancy in the area. 
Examples of the kinds of residential developments that the Council welcomes more of are Gateway House in Whetstone and Imperial Square in North 
Finchley, at the site of the old Police Depot. These developments are both good examples of making good use of what has otherwise been under?
utilised space, will result in real and significant new investment in the local economy, and will secure Barnet’s longer term objective of being a great 
place to live and the best place in London to be a small business.  
 
 
 
 
14 
 
Town Teams 
The North Finchley Town Team is an independent group of local residents and business people formed from diverse sectors and backgrounds, working 
together  to  make  North  Finchley  a  better  place  to  live  and  work.  They  are  a  group  of  people  who  have  experience  in  fundraising,  marketing, 
community  engagement,  culture  and  retail,  and  will  look  at  any  fund  (government  or  private)  which  will  help  to  bring  the  ideas  to  reality.  They  are 
currently in the process of delivering a community hub, also called 10 Grand Arcade, with the aim to enhance and showcase the cultural offer in the 
Town Centre, provide space, promote and support emerging businesses and community events
How we will deliver this objective 
25. The table below sets out the range of activities that the Council will consider to support town centres.  This is followed by a summary of the distinctive 
offers available to Main, District, and Local Town Centres. 
 
 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
2.1 
Thriving town 
centres  
Diverse, distinctive town centres 
with a sustainable mix of retail, 
leisure, business and residential 
uses 
We will identify “major”, “district” and “local” town centres in Barnet, 
building on analysis of evidence and the recommendations of area 
committees; and refine the offer set out in the next table. 
By January 2015 
2.2       
We will support town teams in key town centres, bringing together local 
businesses and residents to lead improvements. 
Ongoing 
2.3 
   
We will work with businesses, the police and community safety team to 
ensure that the evening economy in town centres maintains and enhances 
its offer of pubs, restaurants and other activities safely. 
Approach agreed 
by March 2015 
2.4       
We will promote more high quality residential development in town centre 
boundaries to increase footfall and boost their vitality  
 
Ongoing from 
December 2014 
2.5 
   
We will consider implementing 20mph zones in town centres where the 
local community and businesses request them. 
From September 
2014 
2.6       
We will make public realm improvements, including more social spaces and 
benches, subject to funding and the support of local businesses and 
residents. 
Ongoing from 
October 2014 
 
 
 
15 
 
 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
2.7       
We will reduce the number of vacant high street properties across the 
Borough to amongst the lowest in London. 
Ongoing 
2.8 
   
We will review the Council’s policy on markets and street trading to help 
successful markets to grow, and to establish new, appropriate, and high 
quality street trading opportunities. 
By December 
2014 
2.9       
We will ensure that Council?wide activity in town centres is co?ordinated to 
maximise positive benefit and to generate maximum new investment and 
publicity. 
Ongoing 
2.10 
   
We will review the Council’s Strategic Asset Management Plan to ensure 
that the impact on town centres is considered when deciding on use of 
Council land and assets 
September 2014 
2.11       
We will undertake a comprehensive evidence review of the effectiveness of 
business rates relief schemes in other town centres so the Council can 
decide whether to implement a scheme in Barnet. 
TBC 
2.12 
   
We will explore options for securing investment in town centres, including 
the feasibility and costs/benefits of Tax Incremental Reinvestment Zones 
which ring?fence an element of business rate growth for re?investment into 
the town centre.  
By July 2016 
2.13    
Attractive and well maintained 
public realm  
We will explore the potential for expanding the role of the existing ‘town 
keepers’. 
By March 2015 
2.14 
 
Well?connected town centres 
Improve the accessibility of town centres through prioritising extensive and 
reliable public transport links and improving facilities for cyclists. 
By September 
2015 
2.15       
Through the Council’s parking strategy, we will ensure that town centres 
have an adequate number of  convenient, high quality parking places which 
encourage footfall 
Ongoing 
2.16 
 
We will introduce free Wi?Fi to the borough's town centres 
Commencing 
March 2015 
 
 
 
16 
 
2.17       
Supporting town teams to maximise the use of mobile technology and 
social media, for example phone?based payment and loyalty schemes. 
Ongoing 
 
Tailoring the Town Centre Offer  
26. Given Barnet’s large number of town centres, and the need to focus the Council’s efforts, we propose creating a tailored offer for each type of town 
centre as set out below.   
Activity  Main Town Centres  District Town Centres  Local Town Centres 
Town Teams 
Actively supported where there is local 
demand and potential for them to be 
operated independently of the Council. 
This may involve seed funding. 
Where there is local demand will receive 
advice and mentoring from the Council.  
Where there is local demand will receive 
information from the Council.  
Funding opportunities
7
  
Prioritised unless funding has already been 
allocated for similar intervention in the last 
two years. 
Yes if there is identified local need or if 
additional capacity required to 
accommodate local development. 
Yes if there is identified local need and 
seen as priority over main or district town 
centres, or if required to accommodate 
expected local development 
Support to night time 
economy 
Yes – targeted support focusing on main 
town centres esp. via planning and police 
Yes where there is specific local demand. 
Only if identified by the GLA as an area of 
more than local importance to the evening 
economy. 
Residential Development 
promoted 
Yes –Opportunities actively marketed and 
promoted to developers and investors 
Where there is market demand.  Where there is market demand. 
20mph zones 
Where there is local demand and funding
20mph zones will be implemented. 
Promoted by the Council. 
Will be considered on a case by case basis
according to local need, available funding 
and residents’ wishes. 
Will be considered on a case by case basis 
according to local need, available funding 
and residents’ wishes. 
Markets and street trading 
Where there is local need will be actively 
supported by the Council. 
Where there is local demand the Council
will enable local action and provide 
information to support locally?led markets. 
Where there is local demand the Council 
will enable local action and provide 
information to support locally?led markets. 
Town Keepers 
One for each main town centre if a specific 
need is identified. 
Where there is identified local need and 
funding is available. 
No. 
                                                           
7
 Funding opportunities includes grant funding, such as that recently secured from the Outer London Fund (OLF), as well as funding received through growth such as New Homes Bonus 
(NHB), Community Infrastructure Levy (CIL), and “section 106” money (i.e. contributions from developers). 
 
 
 
17 
 
Town centre accessibility 
Actively supported, connection to wider 
infrastructure and transport links 
promoted. 
Supported where there is local demand or 
identified need. 
Where there is local demand or identified 
need, and seen as a priority over district 
town centres. 
Parking 
There should always be available spaces, 
even during peak usage  
There should always be available spaces, 
even during peak usage 
85% capacity at peak periods targeted. 
 
Growth, Regeneration and Infrastructure  
27. Plans  are  in  place  to  deliver  more  than  25,000  homes  and  1.2  million  square  feet  of  employment  space  in  Barnet  over  the  next  15  years,  focused 
particularly  around  Brent  Cross,  Colindale,  and  Mill  Hill,  but  with  numerous  other  developments  across  the  borough.  This  growth  will  create  new 
opportunities for business looking to start?up, invest and grow, and for local people to find new jobs and develop new skills. The detailed regeneration 
plan  for  Barnet  is  contained  in  the  Local  Plan,  Growth  Strategy  and  Regeneration  Strategy,  which  have  been  designed  to  align  with  and  deliver  our 
broader economic objectives and outcomes.  
 
28. Whilst growth will create significant economic opportunities, it must be supported by appropriate and constantly improving infrastructure if it is to be 
maintained into the longer term.  Businesses rely on high quality communications and transport networks, which need to be comprehensive and well 
maintained.    The  regeneration  programme  provides  significant  opportunities  to  upgrade  key  infrastructure,  most  notably  with  improvements  to  the 
M1, A406, rail and bus networks through the regeneration of Brent Cross Cricklewood.  Our partnership with Re includes significant commitments to 
improve the maintenance of the highway network, with greater emphasis on preventative work and improving the quality of works by utilities. 
 
   
 
 
 
18 
 
Major regeneration and growth locations in Barnet – August 2014 
  
 
 
 
19 
 
How we will deliver this objective 
 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
2.18 
Excellence in 
regeneration and 
growth  
New developments take account 
of the needs of business and the 
wider community 
We will work with the developers of Brent Cross Cricklewood South to ensure 
it develops as a high?quality new Town Centre for Barnet 
Ongoing 
2.19       
We will ensure that new developments provide appropriate workspace and 
home/work space 
Approach agreed 
by March 2015 
2.20 
   
We will attract in a small number of major investments to key developments 
such as Brent Cross and Colindale (e.g. private sector business, Council offices; 
MU Campus) to provide employment sites to stimulate and support the 
development of other emergent clusters of activity. 
By April 2016 
2.21       
We will improve partnership working with neighbouring boroughs, including 
West London Alliance Boroughs 
TBA 
2.22 
Fit for purpose 
infrastructure and 
transport networks 
 
Creation of a network of cycle?ways across the borough, joining town centres, 
transport hubs, new development sites, and green spaces into a single 
coherent space  
By March 2016 
2.23       
Development of a new Brent Cross train station to boost opportunities for 
growth in this area and make private investment more attractive 
On site by 
2016/17 
2.24 
   
Develop an evidence base for improving transport accessibility, including  East?
West 
Approach and 
intention agreed 
by June 2015 
2.25    
Establish 100% coverage of 
superfast broadband 
evaluate the potential to develop high capacity, advanced digital capacities in 
particular development sites to encourage the development of high tech 
digital industries n Barnet. 
By March 2015 
2.26       
Achieve high level of super broadband accessibility for commercial suppliers; 
maximise use of GLA connection voucher scheme; 
On?going from 
June 2014 
 
 
 
20 
 
THEME C: Skilled employees and entrepreneurs 
29. Having a workforce with the right skills, flexibility, attitudes and behaviours is an essential ingredient for economic growth. Yet there are some sectors 
of the economy where businesses find it difficult to recruit and which may therefore be a constraint on growth ? in 2013 the Barnet Business Survey 
showed us that 43% of local businesses have problems recruiting people with the relevant skills locally.  Businesses also report a mismatch between 
the kinds of skills people in Barnet have and the kinds of skills that they are, and will increasingly be, looking for.  There are many influences on the 
availability of skills in the labour market, and it would be wrong to imply that the Council and its partners can ensure a match between supply and 
demand.  We can, however, take steps to ensure that education and skills provision locally meets the needs of employers; and that those who live or 
study locally have opportunities to develop the skills the market demands from employees and entrepreneurs.  
 
30. Although Barnet has a generally highly skilled workforce and relatively low unemployment rate, many people remain economically inactive and not 
benefiting from new employment opportunities. Low pay levels in some occupations mean that many working people are finding it increasingly 
difficult to progress into higher paid work and are caught in a low wage, low skills cycle. 
 
31. The Council, schools, Barnet and Southgate College, Middlesex University, JCP, and work programme providers, will work with the wider business 
community to use the levers available to them to support individuals to develop the skills needed to sustain growth. We will listen to businesses so to 
enable them to find the right people locally with fewer barriers to successful recruitment. We want to use the influence that we have to encourage all 
residents to have a stake in future growth and to benefit from it directly in the years ahead.  
 
32. Businesses depend on their workforce for success, and benefit if the overall health of the workforce is improved.  This section also addresses the public 
sector’s  role  in  supporting  employers  and  workers  to  deliver  healthier  workplaces,  as  well  as  helping  find  new  pathways  to  work  for  those  whose 
health might otherwise make it difficult to enter or re?enter the labour market. 
 
Case study  
Platforms programme 
The Platforms programme is aimed at 16?24 year olds, and supports Barnet young people not in education, employment and training, to find employment, 
The programme engages with local SMEs to understand the kind of skills local businesses need. Platforms provides a range of opportunities, including 
matching young people with businesses looking for apprentices and interns, allowing them to build up their skills and experience in a practical way. The 
main Platform programme has engaged with 290 young people and 160 actively participating.  
 
 
 
 
 
21 
 
How we will deliver this objective 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
3.1 
Working with 
employers to 
develop a skilled 
workforce 
Employers are well informed 
and well placed to offer 
apprenticeship and training 
opportunities to develop the 
next generation of the 
workforce 
We will work in partnership with Job Centre Plus, Barnet and Southgate 
College and other organisations to raise awareness  of apprenticeship and 
other training opportunities available to local employers 
Ongoing from July 
2014 
3.2    
Residents are able to access 
the employment and training 
opportunities being created 
through Council  
regeneration and 
development programmes 
and other contracts 
We will work with development partners to maximise apprenticeship, 
local labour and training opportunities through regeneration and 
development 
Ongoing  
3.3 
 
We will adopt a Supplementary Planning Document to ensure skills and 
enterprise promotion are incorporated into new developments, for 
example through local labour agreements 
From November 
2014 
3.4    
  
We will introduce a jobs brokerage service for some of our key 
regeneration schemes and other major developments 
From March 2015 
3.6    
  
We will work with the construction sector skills council to reflect best 
practice in our local construction employment models in support of 
future job growth 
  
3.7    
  
We will implement the London Procurement Pledge when placing 
contracts helping to enable Youth employment within the Borough 
through apprenticeships, graduate placements, and positive engagement 
with those furthest from the labour market. 
From 2015 
   
 
 
 
22 
 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
3.9 
Employers are confident of 
the local labour market 
supply. Their needs are 
known and skills gaps 
identified to inform job 
matching, further and higher 
education provision and 
careers advice to schools 
We will produce strong Local Labour market information through the 
Council’s insight function and the development of the Barnet Observatory 
Ongoing from July 
2014 
3.10 
 
We will work with education providers to ensure provision responds to 
labour demands with appropriate career pathways 
 
Ongoing from July 
2014 
3.11 
 
We will use the opportunities presented by the borough’s regeneration 
programmes to create jobs that, wherever possible, are filled locally. 
  
3.12    
  
We will promote the delivery of employability skills through education 
providers as part of the preparation for employment 
  
3.13 
Supporting 
residents to 
develop the skills 
they need to 
succeed 
Young people well qualified 
and job ready to pursue 
chosen career pathway 
We will promote opportunities for schools and employers to work 
together to develop young people’s skills and understanding of career 
pathways through schemes such as "let's Talk Shop" 
  
3.14    
  
We will work with providers to develop and deliver a strong offer of 
alternative pathways for young people in Barnet 
  
3.15    
  
We will define an employability offer for care leavers to ensure that all 
care leavers are equipped for work 
  
3.16   
The Council and its partners will explore options to provide and develop 
apprenticeships and work placements for people of all ages 
  
3.17    
  
We will identify and support vulnerable  people and those at risk of being 
not in education, employment or training (NEET) to ensure they make a 
successful transition to EET 
  
 
 
 
23 
 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
3.18 
Career choices informed by 
high quality advice and good 
understanding of the needs 
of employers 
We will promote information sharing between schools and between 
schools, local employers and other organisations, building on existing 
schools communications mechanisms. 
  
3.19 
Local provision in schools and 
colleges reflects the needs of 
the local, regional and 
national economy 
We will support providers in the delivery of Careers Information, 
Education, Advice and Guidance that aligns with the most current labour 
market trends and market demand (see 3.18). 
  
3.20    
  
We will provide accessible Labour Market Information and information on 
borough regeneration opportunities to providers to inform curriculum 
development  
  
3.21 
Workless residents 
supported into sustainable 
employment 
We will work with the Benefits Cap Task Force to deliver our response to 
the welfare reforms and enable more residents to work. 
  
3.22    
  
We will work with providers and the European Structural and Investment 
Fund (ESIF) contract holders to provide a well?coordinated re engagement 
offer for 16?18 year olds  
  
3.23 
Those on low pay supported 
to progress 
We will develop a skills escalator model through the West London 
Alliance to deliver in?work support for improving skills and job 
progression. 
  
3.24    
  
We will explore how to tap into the expertise of older/retired residents 
with business experience in providing business mentoring to local SMEs 
(e.g. through the business hub CIC).  
  
3.25 
Encouraging a 
culture of 
entrepreneurship 
Residents are aware of self?
employment as an option, 
and know how to find the 
help they need to start a 
successful business 
We will run an ‘Innovation Barnet’ competition in conjunction with 
Middlesex University (attracting external sponsors – self?financing) to 
help promote business innovation and entrepreneurship in Barnet 
By end 2016 
 
 
 
24 
 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
3.26 
A healthier 
workforce 
Stronger economy and 
improved mental health 
through supporting those 
with mental health needs to 
remain in/back to work 
The Public Health team will support 5 of the larger local employers with 
the London Healthy Workplace Charter. 
By March 2015 
3.27    
  
We will build on the experience of the “Future Path” initiative to support 
those with mental health problems back to work, to improve the 
identification and treatment of mental health in employment services and 
to support those in employment who have concerns about mental health 
Ongoing from 
October 2014 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25 
 
THEME D: Improving Access to Markets  
33. Whilst it is the private sector that will generate the lion’s share of growth in Barnet in the years ahead, the Council, along with our wider public sector 
partners, is a major buyer of services through our procurement and commissioning functions, and that the public sector supply chain is a significant 
contributor to the Barnet and national economies.  Barnet manages over 1000 contracts worth a total of £1.1bn, including 10 contracts worth more 
than £17m. Around 20% of the Council’s contracts by value are with locally?based suppliers. 
 
34. There are some sectors of the economy, particularly the care sector, where the Council is a dominant player in the market, and plays a real role 
generating private sector growth, jobs, and driving incomes. The Council will ensure that local businesses and suppliers can access our supply chain in a 
straight forward, transparent way, and will give clear signals to the market about our commissioning intentions and processes, supporting local 
businesses and employment, and stimulating local economic growth. 
 
 
Case Study: working with suppliers 
 
In 2013 Barnet identified it had a requirement for the provision of maintenance and installation services.  The value of the contract meant 
that a quotation exercise was required.  Five suppliers were identified from a pan London supplier database that had capability to provide the 
service and supply required, all suppliers being small niche providers.   These five suppliers were invited to quote using the authority’s eportal 
system.  Use of the portal highlighted areas of development for the portal to support supplier’s use.   
 
Barnet as a result has a contract in place with a local supplier, based within London Borough of Barnet, which covers the provision of 
metalworks and maintenance of existing metalwork structures.  This supports both the local economy and wellbeing of the local community.  
As the main user of these services is Greenspaces which is available for all in the community to use. 
 
 
 
 
 
 
 
 
26 
 
How we will deliver this objective 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
4.1 
Local and small 
businesses can 
access Council 
contracts 
Local businesses 
supported to 
compete effectively 
for contracts 
The Council and its partners will develop business mentoring, training 
courses and forums on winning and sustaining contracts with the Authority 
to Small and Medium Sized Enterprises 
From September 2014 
4.2    
  
We will increase the number of local businesses and voluntary sector 
organisations trading within the London Borough of Barnet. 
From October 2014 
4.3 
 
We will develop and facilitate Local Business Development Boards of local 
suppliers to increase the visibility of opportunities and encourage local 
business to work together to respond to them. 
From September 2014 
4.4    
  
The Council will actively encourage organisations within the borough, 
including voluntary and community groups as well and business and 
residents, to provide services to the council and to each other.  This is known 
as the ‘ecosystem approach’. 
From October 2014 
4.5 
 
We will increase the % of local businesses that are satisfied with the way the 
Council and its delivery partners support them in bidding for future work.  
From September 2014 
4.6    
  
We will develop an accreditation programme entitled "Doing business with 
the London Borough of Barnet" for providers within the Council’s supply 
Chain 
From September 2014 
4.7 
Small businesses 
collaborating to 
access contracts 
We will match of Council tenders to local companies, Small to Medium 
Enterprises and voluntary sector organisations in order to maximise their 
opportunity of winning business and encourage local businesses to 
participate in tendering for contracts with the Council. 
 
From October 2014 
 
 
 
27 
 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
4.8    
Local business know 
what the Council will 
be tendering for in 
future and have time 
to develop expertise 
and partnerships 
Council procurement web portal to be established with forward pipeline that 
is easy to navigate 
October 2014 
4.9    
  
The Council and its delivery partners will provide expertise in market 
development and management to establish the ability of the Local Supply 
Chain to meet future Authority requirements and understand any gaps in the 
local supply.  
From October 2014 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28 
 
THEME E: Facilitating business growth 
35. If we are to meet our aim of ensuring that Barnet is the best place in London to be a small business, it is essential that businesses have access to the 
information and support they need to succeed and grow.  We recognise, though, that private enterprise often works best when government steps out 
of  the  way;  and  that  advice  and  guidance  are  best  given  by  those  with  hands  experience  of  the  realities  of  starting  up,  running  and  expanding  a 
business. This is the spirit in which our approach to creating the environment for economic success has been developed. 
 
36. The  Council  will  therefore  consider  the  potential  for  pump?priming  the  creation  of  a  social  enterprise  to  deliver  business  support,  including  advice, 
mentoring  and  networking,  working  with  existing  business  networking  organisations.    We  recognise  that  business  knows  best  what  it  would  find 
useful,  and  would  particularly  welcome  views  on  the  scope  of  a  potential  social  enterprise,  and  the  most  effective  way  to  ensure  that  it  offers  good 
value for public money.  The table below sets out some of the potential functions of a new organisation for consideration.  If a social enterprise is not 
the most effective, or cost?effective, approach we would welcome alternative suggestions.  Some of the actions set out below do not have timescales 
as they are dependent on the outcome of a decision regarding the potential social enterprise. 
 
How we will deliver this objective 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
5.1 
Businesses enabled to 
grow and thrive 
Businesses engaging 
with each other, the 
Council, and the wider 
community 
With Re, develop approach to small business support, possibly through the 
creation of a business support social enterprise, which will to provide a 
central point of contact for business engagement , mentoring, advice and 
networking. 
Firm proposals for 
consideration by 
December 2014; 
implementation 
depending on scope.  
5.2        Promote business engagement and networking opportunities    
5.3 
   
We will provide a clear central point of contact and portal to other 
services, significantly improving current levels of provision of business 
information, support and guidance through a digital platform ‘hub’ 
providing information and signposting to maximise the use of existing 
business support services, and a physical presence through various ‘spokes’ 
comprised of incubator units, where wrap around services would include 
access to advisors and training sessions.  
  
 
 
 
29 
 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
5.4       
We will develop mentoring, drawing on the skills of Barnet’s many highly 
skilled retired businesspeople 
  
5.5 
   
Develop an approach to corporate social responsibility (CSR) by the Council
and its supply chain, reflecting our strong belief that economic growth can 
benefit communities and the cultural life of the borough, and that all 
groups in the community should have equal opportunities to gain from 
growth, 
  
5.8       
Provision of appropriate and affordable workspace for small and micro?
businesses, making use of available Council assets, and located in accessible 
town centres and development areas. These would have different models 
of operation to reflect local needs and opportunities, for example easy?
in/out office space, meeting room facilities; 
  
5.9 
   
Active use of the planning system to ensure new mixed use developments 
have the right mix of affordable, accessible and flexible workspace, 
including opportunities to work and run a business from home.
Planning system 
reviews and actions 
agreed by November 
2015 
5.10 
   
Explore the case for introducing of micro?loans for SMEs if there is a failure 
in the market. 
Option Appraisal 
completed by 
September 2015 
5.11       
Introducing consultancy services for Trading Standards, Licensing and 
Environmental Health, and training opportunities for food handling and 
hygiene.  
 
Term of Re 
partnership 
5.12 
   
targeted support towards businesses with ambition and growth potential 
in order to ensure the Borough has a growing population of vibrant small 
businesses within the key future economic growth sectors (finance and 
professional; digital; creative, hospitality and leisure; care sector, green 
industries). This relates to the so?called ‘vital 6%’ of high? growth private 
sector firms, responsible for a disproportionate share of net job creation 
and in driving innovation, The presence of these firms will also act to 
attract in other associated business investment. 
  
 
 
 
30 
 
Code 
Strategic 
Objective 
Outcome  Action  Timescale 
5.13 
Connecting businesses 
and universities 
Close working 
relationship between 
business and higher 
education creating 
value and jobs 
We will develop an approach to Knowledge Transfer that brings together 
the expertise of universities with the skills of entrepreneurs to boost 
growth opportunities, as envisaged by the West London Alliance Jobs, Skills 
and Growth programme. 
  
 
Corporate Social Responsibility 
37. While each business will want to make its own decision about whether and how to invest in the local community, the Council is sometimes asked by 
local businesses and community groups how they can make the  biggest difference. We will make it easy for those businesses in Barnet that  want to 
“give something back” to do so.  The Council will work with CommUNITY Barnet and other groups to ensure that businesses have the information they 
need to target any community?focused activity to best effect. 
Ensuring that everyone has the opportunity to gain from growth 
38. An  important  principle  embedded  throughout  this  document  is  that  all  people  in  Barnet,  no  matter  what  their  background  or  circumstances,  should 
have equality of opportunity to succeed and gain from the growth of the economy here and nationally.  
39. We have identified a number of key groups in the borough who will be given additional focus in the delivery of the proposals set out in the report to 
ensure the opportunities arising from of growth can be accessed by all. These are: 
? Young  people  and  those  Not  in  Education,  Employment  or  Training  (NEETs):  Barnet  has  a  low  proportion  of  young  people  not  in  education, 
employment  or training compared to London. Following the economic downturn youth unemployment rose substantially, and although it is now 
falling again it remains important to ensure that young people are accessing work and training as this sets them on a positive path. 
? Lone parents: In Barnet 15.6% of those claiming out of work benefits are lone parents. Claimants are concentrated in deprived areas to the west of 
the borough and are particularly disadvantaged in London because of the high cost of childcare provision. 
 
 
 
31 
 
? Disabled people and people with long term health conditions: In Barnet 46% of the total number of claimants of incapacity benefits were related 
to mental health issues (May 2010). Of these, 98% have been claiming benefits for at least 12 months, and nearly two?thirds have been claiming 
for at least five years. Around 93% of those in Barnet receiving secondary mental health services are not in paid employment (Jan 2014). 
? In Barnet 10.6% of clients with a Learning Disability of working age were in employment in 2009/10, above the national average of 6.4%. There are 
many  challenges  in  finding  work  placement  and  employment  opportunities  for  people  with  learning  disabilities.  Learning  from  the  ‘PSA16’  and 
‘Right  4  Work’  projects  indicates  that  people  with  disabilities,  in  particular  those  with  mental  health  problems  and  a  learning  disability,  require 
intensive 1:1 support to prepare for, find and keep work. 
? Black  and  Minority  Ethnic  groups:  Unemployment  for  Black  and  Minority  Ethnic  Groups  (BAME)  tends  to  be  consistently  higher  than  the  overall 
average  unemployment  rate.  The  Barnet  Economic  Insight  Report  (2011)  indicates  that  in  2006  BAME  unemployment  rates  were  close  to  the 
Barnet average, but there has been a sharp rise since, peaking at 18.3% compared to Barnet’s overall average of 9%. 
? Those groups living in areas of greater economic disadvantage (as set out in the Indices of Multiple Deprivation), and the approximately 15% of 
the  population  may  have  been  impacted  by  changes  to  the  welfare  system,  should  be  enabled  to  access  opportunities  to  gain  from  growth  just 
like anyone else so that they do not get left behind as the wider economy recovers, for through employment and skills initiatives. 
40. Equalities Impact Assessment will be conducted as a part of the wider development and delivery of our approach to supporting economic success. 
 
Listening to and working with residents, businesses and partners 
41. We understand the need  to listen  carefully to what  others have to say, and to learn from elsewhere about how to develop a successful approach to 
enabling economic success.  We welcome views from local businesses, residents, and our delivery partners on how the public sector can best facilitate 
success in developing enterprise, employment and growth in the borough. 
? Business  engagement:    In  developing  the  approach  set  out  in  this  report  we  have  drawn  extensively  on  messages  businesses  have  given  us 
through exercises such as the Barnet Business Survey (2013) and the Business Breakfast Programme. Furthermore, many of the objectives set out 
here will involve deeper on?going dialogue with business over the coming years in order to be made into reality.  
? Partner  engagement:  Barnet  Council  is  only  one  part  of  the  picture.    The  wider  public  sector,  including  Job  Centre  Plus,  Middlesex  University, 
colleges and schools, the NHS and the police also play an important role, as do the Council’s delivery partners Regional Enterprise (Re) and Capita. 
By working together and coordinating our efforts to we will maximise the benefit of our actions to local businesses. 
 
 
 
32 
 
? Resident engagement: Barnet residents (many of whom also work and run businesses here) and the investment and consumption decisions they 
take that will have a huge impact on the success of the local economy. It is vitally important that our approach supports them to prosper and to 
gain from growth. 
Measuring success  
The  report  sets  out  an  approach  which  aims  to  maximise  the  positive  impact  of  the  public  sector  on  the  local  economy,  and  ensure  that  Barnet’s 
businesses  and  entrepreneurs  have  the  space  and  support  they  need  to  thrive.    The  agreed  objectives  and  actions  will  be  measured  and  reported  on  an 
annual basis, by combining key economic indicators (for example 3?year business survival rate, the number of new apprenticeships, or the unemployment 
rate),  with  progress  updates  from  senior  officers  responsible  for  delivering  some  of  the  specific  programmes  and  projects  set  out  here  (for  example 
business hubs, or new approaches to developing town centre growth).  The approach will be updated in five years, or sooner if circumstances require. 
 

doc_976969840.pdf
 

Attachments

Back
Top