Report on Industrial Sickeness

Description
Report on Industrial Sickeness

  INDUSTRIAL SICKNESS 
PROJECT REPORT   
  SWAPNIL KANADE  MMS B  ROLL NO. 123 
                                                                   

 

 

Table of Contents 
INTRODUCTION ............................................................................................................................................. 3  HISTORICAL BACKGROUD OF INDUSTRIAL SICKNESS ................................................................................... 4  SYMPTOMS OF SICKNESS .............................................................................................................................. 5  DATA ANALYSIS: ............................................................................................................................................ 6  CAUSES OF SICKNESS .................................................................................................................................... 7  SICK INDUSTRIAL COMPANIES (SPECIAL PROVISIONS) ACT, 1985 & BIFR .................................................... 8  OBJECTIVES OF SICA .................................................................................................................................. 8  BOARD OF INDUSTRIAL AND FINANCIAL RECONSTRUCTION (BIFR) ......................................................... 8  REVIVAL OF A SICK UNIT ............................................................................................................................... 9  VIABILITY STUDY: ...................................................................................................................................... 9  REVIVAL PROGRAMME: ............................................................................................................................ 9  PREPARATION AND SANCTION OF SCHEME FOR REVIVAL ..................................................................... 11  REHABILITATION BY GIVING FINANCIAL ASSISTANCE ............................................................................. 11  SHORTCOMINGS OF SICA ........................................................................................................................ 12  CASE STUDY: ............................................................................................................................................... 14  . CONCLUSION AND SUGGESTIONS .............................................................................................................. 15  REFERENCES ................................................................................................................................................ 15   

 
   

INDUSTRIAL SICKNESS   

Page 2 

INDUSTRIAL SICKNESS 
INTRODUCTION  According to RBI, A sick unit is one which incurs cash losses for 1 year & which , in the judgment  of the bank , is likely to incur losses for the current year as well as the following year, & which  has imbalances in its financial structure, like worsening debt equity ratio.  The Companies (Second Amendment) Act, 2002 defines a “Sick Company” as one:  a) Which has accumulated losses in an financial year equal to 50 percent or more os its  average net worth during four years immediately preceding the financial year in  question, or  b) Which has failed to repay its debts within any three consecutive quarters on demand for  repayment by its creditors.  Industrial sickness is a serious clog in the smooth functioning of the financial system as it  impairs the repayment capacity of borrowers and thereby impedes the recycling of funds lent  by the financial system. Banks and other financial intermediaries show reluctance in lending to  industries which are gripped by actual or perceived sickness. It is, therefore, imperative that  such units should be identified at the incipient stage itself so that prompt corrective measures  may be taken as early as possible to minimize the drain on national resources.  The RBI collects related information, on an annual basis, from all scheduled commercial banks  in respect of their exposure to Non?SSI sick/weak industrial companies/units. RBI brings out the  Review of these industrial units financed by scheduled commercial banks as at the end of  March every year, based on the data received from these banks.   
 

 
 

 
 

INDUSTRIAL SICKNESS   

Page 3 

                                                                                                                                                                                 HISTORICAL BACKGROUD OF INDUSTRIAL SICKNESS  a. Pre?Independence Position  Before 1947, the Indian economy was predominantly agricultural in nature. The development  of  producers  was  almost  negligible and  was  inadequate  to meet  the  demands  of  the  market.  Only those industries survived who served the interests of the Britishers. There was dearth of  private players in the market. The market was unorganized because of the reluctant attitude of  the  Britishers  and  due  to  lack  of  proper  communication  facility  as  well  as  the  shortage  of  power.  This  issue  was  further  aggravated  with  the  lack  of  any  proper  bank  or  financial  institutions  to  finance  the  industrial  projects.  And,  if  at  all,  any  help  was  available  from  the  money  lenders,  they  charged  exorbitant  rates  of  interest  along  with  arbitrary  terms  and  conditions.  There  was  also  minimal  intervention  of  the  Government  in  the  promotion  of  the  industries. As a result, it was difficult for any trader to survive in the market on a long  terms  basis. Also there were no proper implementation of any policy in regard to the efforts of the  Government in the revival and rehabilitation of sick industries.     b. Post?Independence Period:  After the Constitution came into force, the primary aim was to convert India from a colonial  country to a socialist welfare society, as envisaged in the Preamble and the Directive Principles  of State Policy. The Government was prompted to go for rapid industrialization of basic and  heavy industries to convert India from agricultural to industrial economy. Soon, the  Government realized that a large number of units are turning sick. In order to check the growth  of the sick units, the Government adopted strategies to takeover of the sick industrial units and  restrict the problem if unemployment, labour unrest and social unrest. The Government also  took the initiative of taking over the management of sick industrial undertakings for a brief  period and returning it back to the owners once the sickness is removed. The Government in its  aim of preventing the growth of sickness was given support by various agencies such as RBI,  IDBI etc.   
   

 
   

INDUSTRIAL SICKNESS   

Page 4 

SYMPTOMS OF SICKNESS  Timely action is required for identification of sickness. For this we need to analyze the  symptoms which would help us identify the sickness of the unit. This can be traced from the  signals that get displayed by the sick units. The signal may be in the form of financial distress  starting with short term liquidity problems, revenue losses, operating losses and moving in the  direction of over use of external credit until it reaches a stage where it is overburdened with  debt and not being able to generate sufficient funds to meet its obligations. In case of large  units whose shares are quoted in stock exchanges, a signal of sickness is sent when dividends  are skipped and share price sharply declines. This measure, therefore, will have to be used very  cautiously with other identifiable symptoms to judge whether skipping dividends indicates  sickness or represents a temporary downward slide in financial performance. The existence of  these signals and symptoms provides a ground for suspecting that the industrial unit concerned  is prone to sickness.    Other symptoms are:  • Delay or default in payment to suppliers  • Irregularity in bank account  • Non?submission of information to banks and financial institutions  • Decline in capacity utilization  • Poor maintenance of plant and machinery  • Low turnover of assets  • Accumulation of inventories  • Inability to take trade discount  • Extension of accounting period  • Excess turnover of personnel  • Decline in the price of equity shares and debentures                           
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 5 

DATA ANALYSIS:  The total number of Non?SSI sick/weak companies/units declined from 5,252 as at end?March  2005 and 4,540 as at end?March 2006 to 3,967 as at end?March 2007 (Chart 1). Also, the  aggregate outstanding bank credit to such units declined from Rs.34,427 crore as at end?March  2005 and Rs.32,988 crore as at end?March 2006 to Rs.25,066 crore as at end?March 2007 (Chart  2). 

  The number of weak units increased from 774 at end?March 2005 to 1,132 at end?March 2006  and declined to 1,010 at end?March 2007. On the other hand, the number of sick companies  declined over the period and stood at 2,957 as at end?March 2007, compared with 3,408 and  4,478 as at end?March 2006 and 2005, respectively. In respect of bank credit to Non?SSI  sick/weak companies/units, the share of sick companies declined over the period and,  correspondingly, the share of weak units increased. 
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 6 

CAUSES OF SICKNESS  Some industries are born sick; sickness is thrust upon some, while others become sick due to a  number of causes. The general belief is that the incidence of sickness results from the changing  economic factors and the external influence, which tilt the economic viability. The causes of  sickness may vary from one unit to another. But the most common causes of sickness can be  grouped under two heads – internal and external. In India, the Tiwari Committee in its report  outlined the causes of sickness into several heads. They can be classified as:  A. Internal Causes ? These are those factors which are within the internal control of the  management. Sickness arises because of the disorder of the following concerns:  1. Planning  a. Technical feasibility: Inadequate technical know?how, locational disadvantage, outdated  production process.  b. Economic Viability: High Cost of Inputs, uneconomic size of project, under estimation of  financial requirements, unduly large investment in fixed assets, over?estimation of demand.  2. Implementation:   a. Cost over?runs resulting from delays in getting licences/sanctions etc., inadequate  mobilization of finance.  3. Production  a. Production management: Inappropriate product mix, poor quality control, high cost of  production, lack of adequate timely and adequate modernization, high wastage, poor capacity  utilization.  b. Labour management: Excessive high wage structure, inefficient handling of labour problems,  excessive manpower, lack of trained/skilled component personnel.  c. Marketing management: Dependence on limited number of customers, poor sales  realization, defective pricing policy, weak market organization, lack of market feedback and  market research, lack of knowledge of marketing techniques.   d. Financial Management: Poor resource management and financial planning, liberal dividend  policy, application of funds for unauthorized purposes, deficiency of funds, over?trading,  inadequate working capital, lack of effective collection machinery.  e. Administrative Management: Over centralization, lack of professionalism, lack of feedback to  management ( management information system), lack of adequate controls, lack of timely  diversification, excessive expenditure on R&D, incompetent and dishonest management.  B. External Causes:   a. Infrastructural bottlenecks – Non?availability/irregular supply of critical raw materials or  other inputs, chronic power shortage, transport bottlenecks.  b. Finance Constraints: Another external cause for the sickness of SSIs is lack of finance. This  arises due to credit restrains policy, delay in disbursement of loan by govt., unfavorable  investments, fear of nationalization.  c. Government control, policies, etc. – Government price controls, fiscal duties, abrupt changes 
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 7 

in Government policies, procedural delays on the part of the financial/licensing/other  controlling or regulating authorities (banks, RBI, financial institutions, Government  departments, licensing authorities, MRTP Board).  d. Marketing Constraints: The sickness arrives due to liberal licensing policies, restrain of  purchase by bulk purchasers, changes in global marketing scenario, excessive tax policies by  govt. and market recession.  e. Extraneous factors: Natural calamities, political situation (domestic as well as international),  war, sympathetic strike, multiplicity of labour unions.   The Government taking into consideration all the factors resulting into industrial sickness,  accepted the recommendations of the Tiwari Committee with some modification, and thus, the  Sick Industrial Companies (Special Provisions) Act, 1985 was, accordingly enacted.  SICK INDUSTRIAL COMPANIES (SPECIAL PROVISIONS) ACT, 1985 & BIFR    Following the Tiwari Committee recommendations (1981), the Sick Industrial Companies  (Special Provisions) Act, 1985 (SICA) was passed and the Board for Industrial and Financial  Reconstruction (BIFR) was established in 1987 for determining the preventive, ameliorative,  remedial and other measures which need to be taken in respect of Non?SSI sick industrial  companies and the expeditious enforcement of the measures so determined. However, no  special Act has been enacted in respect of revival of sick SSI units.  OBJECTIVES OF SICA  1. To evaluate the techno?economic viability of sick industrial companies with a view to either  to rehabilitate them, if the public interest so demanded and their rehabilitation was possible, or  to close them down, if continuing them would be impossible.  2. To stop continued drain of public and private resources for the overall economy of the  country.  3. To protect employment as far as possible.  In the case of Testeels Limited & Arvindbhai N. Talti vs. Radhaben Ranchhodlal Charitable Trust  & Testeels Limited, it was held that SICA had been enacted to safeguard the economy of the  country and protect the viable sick units.  BOARD OF INDUSTRIAL AND FINANCIAL RECONSTRUCTION (BIFR)  Board of industrial and Financial Reconstruction (BIFR) was established by the Central  Government, under section 3 of the Sick Industrial Companies (Special provisions) Act, 1985  and it became fully operational in May, 1987. BIFR deals with issues like revival and  rehabilitation on sick companies, winding up of sick companies, institutional finance to sick  companies, amalgamation of companies etc. BIFR is a quasi judicial body.  The role of BIFR as envisaged in the SICA (Sick Industrial Companies Act) is:  (a)Securing the timely detection of sick and potentially sick companies 
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 8 

(b) Speedy determination by a group of experts of the various measures to be taken in respect  of the sick company  (c)Expeditious enforcement of such measures  BIFR has a chairman and may have a maximum of 14 members, drawn from various fields  including banking, labour, accountancy, economics etc. It functions like a court and has  constituted four benches.  REVIVAL OF A SICK UNIT  The revival package may vary from case to case depending on the nature of the problem and  may include additional financial assistance, postponement of recovery of loan already lent by  banks and financial institutions, change in management, amalgamation, sale of redundant  assets, lease of assets or any other suitable measure. The revival package should be submitted  to the BIFR within a time limit of 90 days or such extended period as may be granted by the  BIFR.  VIABILITY STUDY:  A reasonably comprehensive assessment of the various aspects of the working of a unit, a  viability study should cover the following:  • • • • • Market  Operations  Finance  Human resources  Environment 

The viability study may suggest one of the following:  a) The unit can be revived by adopting one or more of the following measures: debt  restructuring, infusion of funds, correction of functional deficiencies, granting of special  reliefs and concessions by the government, replacement of existing management  because of its incompetence and/or dishonesty.  b) The unit is not potentially viable? This essentially implies that the benefits expected  from remedial measures are less than the cost of such remedial measures.  REVIVAL PROGRAMME:  The revival programme usually involves the following:  Settlement with Creditors: A sick unit is normally in straitened financial circumstances and is  not able to honour its commitments to its creditors (financial institutions, debenture holders,  commercial banks, suppliers, and governmental authorities). To alleviate its financial distress, a  settlement scheme has to be worked out which may involve one or more of the following:  rescheduling of principal and interest payment; waiver of interest; conversion of debt into  equity; payment of arrears in installments.  Provision of Additional Capital: Typically, a revival programme entails provision of additional  capital. This may be required for modernization and repair of plant and machinery, for purchase 
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 9 

of balancing equipment, for sustaining a new marketing drive, and for enhanced working capital  needed to support a higher level of operations. The additional capital has to be provided on  concessional terms, at least for the initial years, so that the financial burden on the unit is not  high.  Divestment and Disposal: The revival programme may involve divestment of unprofitable  plants and operations and disposal of slow moving and obsolete stocks. The thrust of these  actions should be to strengthen the liquidity of the unit and facilitate reallocation of resources  for enhancing the profitability of the unit.  Reformulation of Product?market strategy: Many a business failures can be traced to an ill? conceived product?market strategy. For reviving a sick unit, its product?market strategy may  have to be significantly reformulated to improve the prospects of its profitable recovery. This,  of course, calls for a great deal of imagination and penetrating analysis.  Modernization of Plant and Machinery: In order to improve manufacturing efficiency, plant  and machinery may have to be modernized, renovated, and repaired. This may be essential for  attaining certain cost standards and quality norms for competing effectively in the market  place.  Reduction in Manpower: Generally, sick firms tend to be over?staffed. The revival programme  must seek to reduce superfluous manpower.  Strict control over costs: A profitable organization can afford wastefulness and laxity in its  expenditures. A tottering firm, seeking to regain its health and vigour, has to exercise strict  control over its costs, particularly over its discretionary expenses. A zero?base review of all the  discretionary expenses may be undertaken to eliminate programmes and activities which are a  drain on the finances of the firm.  Streaming of Operations: Manufacturing, purchasing, and selling operations have to be  meticulously examined so that they can be streamlines. Value engineering, standardization,  simplification, cost?benefit analysis, and other approached should be exploited fully to improve  the efficiency of the operations.  Improvement in Managerial Systems: The managerial systems in the unit must be  strengthened. In this exercise, greater attention may have to be paid to the following:  • • • • • Environmental monitoring  Organizational structure  Responsibility accounting  Management information system  Budgetary control 

Workers’ Participation: In general, workers’ participation in management enhances employee  commitment, motivation, and morale. Further, the suggestions offered by the workers result in  improvements that lead to higher manufacturing efficiency and productivity. A sick  organization, which is being revived, can perhaps benefit even more from workers’  participation in management. During the revival phase, the dedication, commitment, and  support of workers is indispensable and meaningful workers’ participation and involvement  goes a long way in ensuring this.  
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 10 

Change in Management: A change in management may be necessary where the present  management is dishonest and/or incompetent. It has been observed that a new chief executive,  who is incompetent, committed, and up righteous, can often bring about dramatic results.   Merger with a Healthy Company: If a sick firm cannot pull itself by its own bootstraps, the  option of merger with a healthy firm must be seriously explored. The healthy firm can leverage  its resources to revive the sick firm.  PREPARATION AND SANCTION OF SCHEME FOR REVIVAL   Once a company has been found sick, the BIFR may grant time to the sick company to enable it  to make its net worth positive and bring the company out of sickness, without any external  financial assistance. If it is found infeasible for company to make its net worth positive without  any external financial assistance, or if the BIFR decides that the company cannot make its net  worth positive within a reasonable time, then the Board appoints an operating agency under  section 17(3) of the Act, then the operating agency is required to prepare and submit a  schedule in respect of the referred company by providing any or more of the following  measures:  i. Financial Reconstruction of the sick industrial company;  ii. The proper management of the sick industrial company by change in, or takeover of, the  management of the sick industrial company;  iii. Amalgamation with another company or vice?versa;  iv. Sale or lease of its undertaking;  v. Rationalization of its staff;  vi. Any other preventive or remedial measures; and  vii. Incidental or consequential measures.  REHABILITATION BY GIVING FINANCIAL ASSISTANCE  When an industrial unit is identified as sick, a viability study should be conducted to assess  whether the unit can be revived/rehabilitated within a reasonable period. If the viability study  suggests that the unit can be rehabilitated, a suitable plan for rehabilitation must be  formulated. If the viability study indicated that the unit is “better dead than alive”, steps must  be taken to liquidate it expeditiously  On submission of the revival package by the operating agency, the BIFR sends the revival  package in a draft form to all the interested parties (i.e., the sick industrial company, the banks/  financial institutions who have given financial assistance to the sick company, the operating  agency, the transferee company (if there is a recommendation in the revival package for  amalgamation) etc., eliciting their views/suggestions on the revival package. The BIFR will also  publish particulars of the draft revival package in newspapers inviting suggestions/objections, if  any, from the shareholders of the sick company, creditors and employees of the sick company,  transferee company and any other interested party. On receipt of views/suggestions/objections  on the draft revival scheme, the BIFR may, if deemed fit; afford an opportunity to the interested  parties to be heard. After careful examination of all the aspects, the BIFR will sanction the 
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 11 

revival scheme with or without any modifications.  Measures Taken by Government for Revival  • • • • • Takeover of the Management   Amalgamation with Healthy Units   Excise Loans   Setting up of Industrial Investment Bank of India (IIBI)   Margin Money Scheme: In June 1987, government introduced a scheme known as  Margin Money Scheme. Under this scheme, liberal financial assistance was granted to  small sick industrial units, at low rate of interest and at lesser security.   Establishment of National Company Law Tribunal  

•  

Measures Taken by Banks for Revival  • • • • • • Recovery of interest at reduced rates.   Grant of additional working capital to overcome the shortage of working capital.   Writing off the whole or the part of accrued interest.   Setting up a Sick Industrial Undertakings Cell in Reserve Bank of India to obtain timely  information regarding sick units.   Setting up a special cell in Industrial Development Bank of India (IDBI) to identify and  solve the problem areas of sick units.   Reserve Bank issued guidelines to the banks with a view to ensure that the potentially  viable sick units in small scale industries sector get due attention and timely support.  

  SHORTCOMINGS OF SICA    • The functioning of SICA proved inadequate to cater to the needs of the sick units. The  reasons of sickness can be outlined as poor and slow functioning of BIFR, abuse of  Section 22, delay in Winding up Procedure and defective Policy and inadequate strength  of BIFR.                   
INDUSTRIAL SICKNESS    Page 12 

COMPANIES BILL, 2009  • Certain changes were proposed to be made for the rehabilitation and revival of the sick  units as from the proposed Companies Amendment Act, 1956.The criteria of sickness  was changed to include ‘inability to pay debts’ due to secured creditors representing  50% or more of the outstanding debt. Further the scope of the filing for the  determination of sickness which was restricted to the Board now included the creditor  or the company. Even powers were granted to the creditors to decide on the issue of  winding up or the revival of the company by passing a special majority among the  creditors. Moreover, the greater powers have been conferred on the creditors to  supervise a rescue plan and restrict the powers of management in the rehabilitation of a  sick company.        RECOMMENDATIONS OF THE JJ IRANI COMMITTEE ON COMPANY LAW (2005)  JJ Irani Committee wanted to omit the term ‘sick industrial company’ and replace it with  ‘insolvent company’ and thereby erase the sickness test on the basis of erosion of net worth  with that of the liquidity test. Moreover, it recommended that CA/CS/CWA/law professionals  should play an active role in the insolvency process so that there would be expertise persons  dealing with the specialized, commercial and technical characteristics of insolvency law. It also  recommended the establishment of the National Company Law Tribunal on a speedy basis.  Further, it enunciated that the rehabilitation by cess to be replaced by the ‘Insolvency Fund”  with optional contribution by companies. It also allowed the debtors to approach the Tribunal  with the rehabilitation scheme. Power was also given to the creditors to oppose the scheme of  rehabilitation   
 

       
   

INDUSTRIAL SICKNESS   

Page 13 

CASE STUDY:  ANDHRA PRADESH PAPER MILLS  In the late 1980s, Andhra Pradesh Paper mills was in straitened circumstances. Thanks to power  cuts and others problems, its production was low and it was incurring losses of nearly Rs. 5  million every month in 1988.  Somanis, the controlling group, brought M.V.G. Rao who had a successful stint with Tamil Nadu  Newsprint. Reputed for his turn around skills, M.V.G, Rao took a series of steps to rehabilitate  the company. The key elements of the turnaround strategy were as follows:  • • • • • Accumulated inventories were disposed to generate Rs. 30 million.  Two more diesel generators, each having a capacity of 1000 KVA, were purchased. This  helped in raising production from 3,000 tonnes to 7,500 tonnes per month.  Bamboo, an expensive raw material, was substantially replaced by hardwood, a cheaper  raw material.  A number of highly skilled employees were inducted from Tamil Nadu Newsprint  Project.  The workers union was taken into confidence by open and plain speaking. 

These actions paid off. Andhra Pradesh Paper Mills, regarded by many observers as a hopeless  case, emerged from the shadows of bankruptcy. By 1990?91 the company was turned around.  A turnaround situation represents an unusual phase in the life history of a firm and requires a  very different approach to management as compared to a normal situation.  The key elements found commonly in turnarounds are:  • • • •  
     

A change in top management  A substantial involvement of top management in the day?to?day operations  An emphasis on projects that have a quick payoff.  Opportunistic action, improvisation, crisis management, and short?term expediency. 

INDUSTRIAL SICKNESS   

Page 14 

CONCLUSION AND SUGGESTIONS  Industrial sickness is a problem all economies big and small have to face. What is important is to  evolve a proper regulatory and institutional mechanism to deal with the situation. While there  should be a mechanism to safeguard the interests of workers, a suitable exit policy for the non? viable units should form an integral part of the new approach. A stringent mechanism should  also be devised so that the directors of the company should not play fraud on the unit to bring  it within the purview of sickness. NCLT should also be made to come into force to ensure  speedy disposal of cases looking into the sluggishness of the disposal of cases by BIFR.  The approach of the government towards rehabilitation of a sick unit being very selective, the  government is now convinced that there is no point in throwing away further resources in  support of the units which are irretrievably sick. Only such units which are found to be  potentially viable need to be taken up for formulation of rehabilitation packages to restore  them to health. Package consisting of concessions from banks, financial institutions,  government (Central/State), government agencies, shareholders, labour, and suppliers of goods  should be provided to those units where chances are subsisting for the revival of the sick unit.   The enactment instead of fruitful it proved burdensome on the healthy companies. The  rehabilitation fund are created by imposing tax on the good working companies which puts  additional burden on them without their own fault.  The Parliament itself is not sure whether rehabilitation should be given to the sick company  which is evident from the act of the parliament itself. Parliament repealed the very first  enactment of SICA after seventeen years just because it did not confirmed the purposes set out  in the enactment and inserted few sections in the companies Act, 1956.  Sick industrial company should be left on their own condition and let the market forces to  decide the fate of the company. Government should refrain itself from intervention. If at all  government wants to do fruitful help for the industrial company, it should help taking the  affairs of the industrial company in its own hand for a particular period of time.        REFERENCES  1. Financial Management by Prasanna Chandra – Chap. 38  2. http://www.rbi.org.in/scripts/BS_ViewBulletin.aspx?Id=10523  3. http://www.taxmann.com   

INDUSTRIAL SICKNESS   

Page 15 



doc_394780574.pdf
 

Attachments

Back
Top