Economic Analysis - Investment Management Industry

Description
The investment management Industry in North Carolina is large and growing.  The industry accounts for 2‐3% of state employment, income and output.  Employment of investment professionals has grown 26% over the last 7 years. 

1 | P a g e  
 
 
 
Economic Analysis of the North Carolina  
Investment Management Industry 
 
By  
Prof. Gregory W. Brown, Andrew Cooper, and Colby Isabel 
The Kenan?Flagler Business School at the University of North Carolina at Chapel Hill 
 
July 8, 2013 
Summary of Findings 
? The investment management Industry in North Carolina is large and growing.  The industry accounts 
for 2?3% of state employment, income and output.  Employment of investment professionals has 
grown 26% over the last 7 years.  Survey respondents from the industry are very optimistic about 
growth prospects for the next 3 years. 
? Wages for investment professionals are more than three times the state’s average wage but lag the 
national industry average by 41%.  At least part of the wage difference is due to the lower cost of 
living in NC relative to other major financial centers.  The state should use this cost advantage as part 
of an effort to attract investment management firms seeking to expand or relocate operations. 
? Survey respondents see opportunities for policies that promote growth of the industry.  The industry 
appears to be especially sensitive to existing and proposed tax policy.  Several respondents suggest 
that the state could use its financial resources to help stimulate the investment industry through an 
economic development program. 
? Despite a large and growing industry, businesses cite few economic reasons for being located in the 
state. The two most common reasons firms cite for their NC location are i) already residing in NC and 
ii) quality of life.  Given the efforts of other states to attract high value?added businesses, the state 
should consider seeking a broader range of benefits for firms operating in North Carolina.    
2 | P a g e  
 
I.   Introduction 
The  goal  of  this  report  is  to  develop  an  understanding  of  the  North  Carolina  businesses  that  provide 
investment  management  services.      We  seek  to  understand  the  characteristics  of  businesses  and  their 
employees, their economic impact, and their attitudes towards doing business in NC.  A secondary goal 
is  to  assist  policy  makers  in  identifying  strategies  that  can  help  support  and  expand  the  investment 
management industry in North Carolina. 
This  report  has  four  parts.    First  we  review  employment  statistics  for  specific  jobs  in  the  investment 
management  industry.    Second  we  consider  the  size  and  economic  impact  of  the  industry  in  North 
Carolina.  Third, we report results of a survey of NC investment management businesses (conducted by 
the researchers).  Finally, we provide some suggestions for strategies that could help support and grow 
the industry in NC. 
II.   Employment and Wages in Investment Management Industry 
At  the  authors’  request,  the  North  Carolina  Department  of  Commerce  Labor  and  Economic  Analysis 
Division  provided  detailed  employment  data  for  the  investment  management  (IM)  industry  in  North 
Carolina.  The authors analyzed the provided data at the sub?industry level based on the North American 
Industry  Classification  System  (NAICS)  for  activities  related  to  investment  management.
1
    Underlying 
Data  were  compiled  by  Economic  Modeling  Specialists  (EMSI).    EMSI  is  a  reputable,  widely  used  data 
source  that  provides  employment  data  and  economic  analysis  to  government,  universities  and  private 
industry. 
Table 1 summarizes employment data for the specific sub?industries with the most jobs in 2012 as well 
as  for  aggregates  of  other  sub?industries  with  fewer  total  jobs.    Overall,  North  Carolina  has  3,192 
establishments  in  IM?related  industries  in  2012.    These  establishments  employed  a  total  of  21,047 
investment  professionals.    These  values  imply  that  the  average  establishment  employs  just  6.6 
investment  professionals.    The  low  number  of  average  workers  emphasizes  the  importance  of  small 
firms  in  the  state  despite  the  well?known  presence  of  several  major  financial  institutions  with  large  NC 
payrolls.   
In  2012,  the  three  largest  sub?industries  in  terms  of  employment  were  i)  securities  brokerage,  ii) 
investment  banking  and  securities  dealing,  and  iii)  portfolio  management  which  employed  a  combined 
14,988  investment  professionals  which  represents  71%  of  the  total  IM  professional  jobs.    While  the 
average firm in these three sub?industries is greater than the broad industry average, the typical firm is 
still quite small with only 8.6 professionals. 
During  the  financial  crisis  of  2007?2009,  financial  institutions  in  North  Carolina  experienced  significant 
changes  in  organizational  structure  and  employment.    The  crisis  impacted  not  just  traditional  lending 
activities but also investment management operations.  The data in Table 1 report how employment in 
                                                           
1
 Specifically, we examine the following 6?digit sub?industries: 523120, 523110, 523920, 523930, 524292, 523140, 
523210, 525910, 523999, 525110, 523910, 525920, 521110, 523130, 523991, 525120, 525990. 
3 | P a g e  
 
investment  management  sub?industries  has  changed  over  the  last  seven  years  (2005  through  2012).   
Despite the downturn during the crisis, employment grew a total of 26% or an average of 3.3% annually 
over  this  period.    Thus,  the  industry  as  a  whole  has  continued  to  expand  in  NC  despite  a  national 
stagnation  of  investment  management  employment  over  this  period.
2
  At  the  sub?industry  level, 
employment  growth  has  been  strong  in  investment  advice,  portfolio  management,  third?party  fund 
administration, and securities brokerage.  Employment has declined on average in the smaller catch?all 
“Other” industry groups. 
Table 1 also reports average earnings per job for both the NC and the U.S. as a whole.  It is well known 
that  investment?related  jobs  are  among  the  highest  paying.    The  average  earnings  per  job  in  NC  were 
$129,832  in  2012  which  is  about  three  times  the  state’s  average  wage  of  $41,750  for  all  industries.
3
  
Nonetheless,  there  is  a  large  gap  between  the  NC  average  earnings  and  the  national  average  of 
$220,461  for  the  same  industries.    This  gap  is  likely  attributable  to  several  factors  including  i)  a  lower 
cost  of  living  in  NC  relative  to  major  financial  centers  such  as  New  York  City  and  Boston,  MA,  and  ii)  a 
relatively  young  work  force,  and  iii)  a  larger  proportion  of  lower  skill/wage  jobs  within  particular  sub?
industries.    The  pay  gaps  exist  for  all  sub?industries  except  those  we  classify  as  “Other  Investment 
Management” and are largest in portfolio management where NC jobs pay less than half of the national 
average.   
Table 1. Employment Statistics for Investment Management Professionals in North Carolina 
 
                                                           
2
 The U.S. Bureau of Labor Statistics reports average annual employment growth in the U.S. of just 0.5% for the 
Securities, Commodity Contracts, Investments (CES5552300001) industry.  However, it is important to note that 
U.S. employment data from BLS is not directly comparable to QCEW?based EMSI data. 
3
 Source:http://www.bls.gov/oes/current/oes_nc.htm#00?0000. However, it is important to note that U.S. 
employment data from BLS is not directly comparable to QCEW?based EMSI data. 
Jobs Average Earnings Per Job
Sub?Industry
Establish?
ments 2012
Since 2005 
(% Change)
Next 3 Years* 
(% Change)
North 
Carolina Nation % Diff.
Securities Brokerage 1,012 5,493 37% 12% $119,185 $207,321 ?43%
Investment Banking / Securities Dealing 412 5,004 10% ?2% $175,978 $271,288 ?35%
Portfolio Management 308 4,491 48% 18% $135,728 $293,491 ?54%
Investment Advice 1,000 2,744 80% 17% $101,995 $168,470 ?39%
Third Party Fund Administration 132 2,139 41% 12% $64,038 $75,748 ?15%
Other Investment Management (1) 192 603 ?37% 6% $196,171 $195,794 0%
Other Investment?Related (2) 136 573 ?48% ?3% $91,798 $145,297 ?37%
All Sub?Industries 3,192 21,047 26% 10% $129,832 $220,461 ?41%
Source: NC Department of Commerce and Economi c Model i ng Speci al i sts Internati onal  and author cal cul ati ons from thi s source data.
* Projecti ons by Economi c Model i ng Speci al i sts Internati onal  provi ded by NC Department of Commerce.
(1) Incl udes Commodi ty Contracts Brokerage, Securi ti es and Commodi ty Exchanges, Open?End Investment Funds, Mi scel l aneous Fi nanci al  
Investment Acti vi ti es, Pensi on Funds, Mi scel l aneous Intermedi ati on, Trusts, Estates, and Agency Accounts.
(2) Incl udes Monetary Authori ti es ? Central  Bank, Mi scel l aneous Fi nanci al  Investment Acti vi ti es, Heal th and Wel fare Funds, Other Fi nanci al  
Vehi cl es, and Trust, Fi duci ary, and Custody Acti vi ti es.
4 | P a g e  
 
Economic Impact of Investment Management Industry 
At  the  request  of  the  authors,  the  Labor  and  Economic  Analysis  Division  of  the  North  Carolina 
Department  of  Commerce  conducted  an  economic  impact  study  of  the  investment  management 
industry.  We report here the results of their analysis verbatim and in its entirety.  It is important to note 
that  the  method  used  for  this  analysis  necessitates  industry  and  employment  definitions  that  are 
broader  than  in  the  previous  section.    Thus  the  values  reported  for  total  employment,  income  and 
output include activities and job classifications related to financial support services not described above.  
In  particular,  the  results  below  include  many  employees  in  the  investment?related  financial  services 
industries  who  would  not  be  considered  “investment  professionals”  such  as  customer  service 
representatives  and  certain  administrative  staff.      However,  when  calculating  total  economic  impact  of 
the  industry  it  is  important  to  include  these  workers  because  their  work  helps  to  produce  investment 
management services and their incomes contribute to the area economy.    
Introduction 
This report estimates the economic contributions of the investment management industry to the North 
Carolina  economy.    This  analysis  is  not  intended  to  indicate  support  for  or  against  this  industry  by  the 
North Carolina Department of Commerce.  The purpose of this report is to provide information related 
to  the  estimated  economic  contribution  of  a  particular  industry’s  activities.    Results  are  estimates  and 
analyst discretion has been used to produce reasonable results. 
Analysis Assumptions and Methodology 
Commerce  uses  IMPLAN
4
  software  for  economic  impact  modeling.    IMPLAN  allows  researchers  to 
develop  local  level  input?output  models  to  estimate  the  economic  impacts  associated  with  marginal 
changes  in  the  economy,  such  as  “shocks”  of  new  production  or  output  or  contributions  from  existing 
companies.  The framework and methodological basis for the IMPLAN model is derived from the U.S. the 
Bureau of Economic Analysis'  Benchmark Input?Output Accounts.  The IMPLAN model is widely used by 
local, state, and federal government agencies as well as private industry and universities.  The following 
table  summarizes  data  and  assumptions  used  in  developing  the  economic  impact  model  for  this 
company. 
Table 2. Analysis Details and Model Assumptions 
Project Location/ Economic Impact Area  North Carolina 
IMPLAN Industry Sectors  356?Securities, Commodity Contracts, 
Investments and Related Activities 
359?Funds, Trusts, and Other Financial 
Vehicles 
IMPLAN Industry Employment Estimate  77,590 
                                                           
4
 Minnesota IMPLAN Group, Inc. or MIG, Inc was founded in 1993 by Scott Lindall and Doug Olson as an outgrowth 
of their work at the University of Minnesota starting in 1984. This developmental work closely involved the U.S. 
Forest Service's Land Management Planning Unit in Fort Collins, and Dr. Wilbur Maki at the University of 
Minnesota. For more information please visit www.IMPLAN.com. 
5 | P a g e  
 
 
For  the  purpose  of  this  analysis,  analysts  identified  18  investment  management  industry  codes  at  the 
six?digit  NAICS  level.    These  industry  codes  fall  under  two  major categories  that  correspond  to  IMPLAN 
codes: Securities, Commodity Contracts, Investments and Related Activities (356) and Funds, Trusts, and 
Other  Financial  Vehicles  (359).    2011  IMPLAN  employment  input  data  were  used  to  represent 
investment management activity for the contribution analysis.  Using IMPLAN employment estimates as 
input  data  estimated  both  356  “Securities,  Commodity  Contracts,  Investments  and  Related  Activities” 
and 359 “Funds, Trusts, and Other Financial Vehicles.”
5
 
This  study  estimates  the  contribution  that  the  investment  management  industry  makes  to  North 
Carolina’s  overall  economy.    A  contribution  analysis  differs  from  traditional  economic  impact  analysis 
because  it  does  not  attempt  to  measure  the  increased  demand  that  would  occur  from  new  economic 
activity.    Instead,  this  contribution  analysis  models  the  results  of  removing  investment  management 
industry activity from the state’s economy. 
Analysts used IMPLAN
6
 economic impact analysis software to estimate the total economic contribution 
that  this  industry’s  employment  makes  to  North  Carolina’s  economy,  inputting  IMPLAN’s  employment 
estimates to represent investment management activity for this contribution analysis. IMPLAN measures 
the trading patterns of industries along with the income and spending patterns of households to model 
total contributions to the economy. 
Key Economic Impact Definitions 
Direct Effect  The known or predicted change in the economy that is being studied. In this 
analysis, the direct impacts are the changes associated with investment 
management activities in the state.  
Indirect Effect  Secondary impact caused to industries in the supply chain of the direct impact. 
In this case, indirect impacts would result from industries supplying resources 
and materials for investment management activities.  
Induced Effect  Household spending on goods and services from direct and indirect employment 
(and increases in labor income).  
Employment  The number of full?time and part?time jobs; measured by place of employment. 
Employees, sole proprietors, and active partners are included, but unpaid family 
workers and volunteers are not.  
Labor Income  All forms of employment income, including employee compensation (wages and 
benefits) and proprietor income.  
Job Years  IMPLAN measures employment impacts in job?years with each unit of 
employment equivalent to one job for one year.  
Output  The cost of intermediate inputs plus value added (compensation and profit). 
Output is equal to sales in service industries and equal to sales plus the change 
in inventory for manufacturers.  
Value Added   Value added is the difference between total output and the cost of 
intermediate inputs. Value added is a measure of an individual producer, 
industry, or sector’s contribution to the state’s gross domestic product.  
Source: www.implan.com 
                                                           
5
 Some investment management activity that occurs within the banking and insurance sectors may not be captured 
using this method which may have resulted in more conservative contribution estimates. 
6
 IMPLAN data is from 2011 and is reported in 2011 dollars. 
6 | P a g e  
 
 
The  total  economic  contribution  is  composed  of  three  sets  of  effects  –  direct,  indirect,  and  induced.  
Direct  effects take place within the business or industry for which the analysis  is run – in this case, the 
investment management industry.  Indirect effects
7
 result from increased demand for suppliers of direct 
industries.  For example, an office supply store may sell more office supplies to a brokerage firm after it 
hires  additional  stock  brokers.    Induced  effects  are  the  changes  in  household  purchasing  based  on 
changes  in  compensation  levels  associated  with  direct  and  indirect  employment  sustained  by  the 
investment management industry. 
Estimated Economic Contribution 
With IMPLAN software, economic contributions can be reported in terms of employment, labor income 
(including  benefits),  value  added  (contribution  to  the  state’s  gross  domestic  product),  and  output  (the 
market value of goods and services produced during the base year). 
 
The 77,590 direct jobs in North Carolina’s investment management industry sustain an additional 64,050 
jobs  in  the  state’s  economy,  making  the  total  employment  supported  by  the  investment  management 
industry  in  the  state  approximately  141,640  jobs.    Based  on  IMPLAN  figures  this  number  represents 
about  2.7  percent  of  total  state  employment.    Comparisons  for  labor  income,  value  added,  and  output 
yield similar results.  The investment management industry sustains about 2.2 percent of labor income, 
1.9  percent  of  the  state’s  gross  domestic  product  (value  added),  and  2.7  percent  of  total  state  output. 
Taken  together  the  model’s  estimates  suggest  that  the  investment  management  industry  contributes 
about  1.9  percent  of  the  North  Carolina  economy.  Table  3  shows  the  breakdown  of  contributions  by 
effect type and measure. 
 
Table 3. Estimates of Economic Contribution  
 
Employment 
Labor Income 
($ millions) 
Value Added 
($ millions) 
Output 
($ millions) 
Investment Management:         
  Direct Effect  77,590  $2,862  $3,238  $12,529 
  Indirect Effect  34,110  1,581  2,691  4,341 
  Induced Effect  29,940  1,139  2,106  3,479 
Total Effect  141,640  5,582  8,035  20,349 
North Carolina Total  5,179,510  $255,604  $415,119  $755,660 
Investment Management % of Total  2.7%  2.2%  1.9%  2.7% 
 
Source: Source: MIG IMPLAN 3.0; model created March 2013.  All monetary impacts presented in 2011 dollars. 
 
Disclaimer:  Economic  contribution  modeling  provides  estimates  of  existing  industry  economic  activity. 
This  type  of  analysis  is  not  predictive  but  instead  describes  how  an  industry  contributes  to  the  current 
economy  of  the  study  area.  It  may  serve  as  a  starting  point  upon  which  to  base  further  research  using 
other forms of analysis such as fiscal impact analysis. Commerce’s purpose in completing this analysis is 
to  provide  information  and  is  neither  an  endorsement  for  or  against  this  industry.  If  industry  data 
                                                           
7
 The model was adjusted to avoid double?counting by not allowing indirect effects on the industries being studied. 
7 | P a g e  
 
changed  for  any  reason,  it  would  alter  the  results  of  the  analysis.  For  additional  information,  please 
contact Timothy Aylor (919.707.1554) or Judy Woodson Bruhn at (919.707.1528). 
 
III.  Survey of Investment Management Firms in North Carolina: 
In February 2013, the authors surveyed a sample of North Carolina firms in the investment management 
business.    We  limited  our  contact  to  a  single  person  at  each  firm  and  attempted  to  contact  the  most 
senior executive we could identify with oversight of the investment management process.  In the survey 
we  requested  both  quantitative  and  qualitative  information  about  their  business  and  views  regarding 
the broader industry. 
With about 60 industry respondents, our survey contained a significant amount of quantitative data that 
allowed us to better classify various roles within the industry by factors such as location, compensation, 
and  assets  under  management.    Although  the  responses  were  gleaned  from  a  limited  number  of 
institutions,  we  believe  the  resulting  data  are  representative  of  the  broader  industry  within  North 
Carolina.  For example, Figure 1 shows the geographic distribution of survey respondents in major areas 
of  North  Carolina.    As  expected,  the  results  indicate  that  most  firms  are  concentrated  in  Charlotte  and 
the Triangle (Raleigh Durham, and Chapel Hill metro area).  Figure 2 shows the distribution of firm type 
with  by  far  the  largest  group  self?identifying  as  Registered  Investment  Advisors  and  not  another  firm 
type.  These are largely firms that focus on personal wealth management and we subsequently refer to 
them as such.  
Figure 1: Respondent Location        Figure 2: Respondent Type 
 
 
 
 
 
 
 
 
Other includes Hickory, Wilmington, Greenville and Davidson  
We surveyed firms on average annual compensation for investment professionals and report in Table 4 
the  medians  for  major  geographic  areas.  Unsurprisingly,  Charlotte  and  the  Triangle  lead  in 
compensation.  Firms located in the Triad and Asheville report slightly lower compensation.   
18
6 18
6
6
Triangle
Triad
Charlotte
Asheville
Other
40
1
7
1
2
1
1
11
RIA
Hedge Fund
Private Equity
Fund of Funds
Venture Capital
Business Development Co
Broker Dealer
Real Estate Fund/REIT
Commercial Bank
8 | P a g e  
 
Table 4: Average Firm Compensation by Location 
(Based on medians of survey range midpoints) 
Location  Average annual compensation 
Triangle   $150,000 
Triad  $125,000 
Charlotte  $150,000  
Asheville  $125,000 
Other  $87,500 
 
Table  5  reports  firm  characteristics  by  firm  type.    Institutional  firms  tend  to  have  more  employees, 
higher  compensation,  and  more  assets  under  management  than  personal  wealth  management  firms.  
Respondents that classified their business as a Hedge Fund or Venture Capital firm reported the highest 
average  annual  income,  followed  by  Business  Development  Companies  and  broader  Private  Equity 
(results  not  tabled).    While  ranking  towards  the  bottom  in  terms  of  compensation,  Broker  Dealers  and 
Commercial Banks employ, on average, more people than their higher?salaried counterparts in Venture 
Capital and Private Equity (results not tabled). 
Table 5: Other Characteristics by Firm Type 
(Based on survey range midpoints) 
  Average Number 
of Employees 
Median
Compensation 
Median AUM 
($ millions) 
Personal Wealth Management   10 $125,000 $500 
Institutional Buy?Side Firms  29 $175,000 $750 
 
We  also  note  that  the  majority  of  firms  responding  to  the  survey  managed  between  $100  and  $499 
million  in  assets.  This  is  consistent  with  the  payroll  data  provided  in  the  first  section  which  showed  a 
large  number  of  small  firms  and  is  likely  related  to  the  high  number  of  personal  wealth  management 
firms (most of which have a client base with lower levels of investible wealth).  
Businesses  in  the  NC  investment  management  industry  are  unequivocally  positive  about  future  growth 
prospects.    100%  of  respondents  expect  to  grow  the  number  of  investment  professionals  employed  at 
their  firm’s  over  the  next  three  years.    In  addition,  98%  of  firm’s  expect  to  grow  the  number  of  other 
employees.  
The qualitative portion of our survey focused on why investment management organizations choose to 
operate in North Carolina and what would contribute to business expansion.  The results provide some 
expected finding as well as less anticipated insights.  When asked what incentivizes their organization to 
operate in North Carolina, the most common answer was simply that they had already been a resident 
or  established  the  business  in  the  state.    Other  than  the  fact  that  businesses  already  reside  in  North 
Carolina,  little  appears  to  be  keeping  firms  in  the  state.    In  particular,  the  second  most  common 
response, cited by 28% of respondents, relates to the perceived high quality of life in the state.   About 
20% of respondents noted the strong state university system and the talent pool available to firms as a 
reason  for  locating  in  North  Carolina.    Just  6%  of  respondents  stated  advantageous  tax  structures  as 
9 | P a g e  
 
their  reason  for  locating  in  the  state  and  another  6%  specifically  stated  that  taxes  in  the  state  were  a 
disadvantage  with  one  respondent  actually  noting  that  high  NC  taxes  had  led  the  firm  to  investigate 
moving to Tennessee. 
We report here a selection of representative responses to the first open?ended survey question, “As 
compared to other states, what incentivizes your organization to operate in North Carolina?” 
 “Diverse economy, growing population of affluent families and business owners” 
 “Partners are residents. Universities are sources of investors. Large, established medical 
community.” 
 “NC provides high quality of life.  Sophisticated transit hubs, financial and cultural 
centers, intellectual and academic centers at an economic value superior to NE corridor 
or West Coast.” 
“Universities and access to reasonable talent pool, quality of life, good airport.” 
When asked what would incentivize business expansion within the state, by far the most common reply 
(provided  by  70%  of  respondents)  was  some  form  of  lower  taxes.    Respondents  cited  specific  concerns 
related  to  possible  moves  to  include  professional  services,  investment  advisory  and  financial  planning 
fees in the sales tax base.  Several respondents suggest a role for the State expanding initiatives to seed 
new  firms  in  NC.    We  report  here  a  selection  of  representative  responses  to  the  second  open?ended 
survey  question,  “What  potential  state  and  local  policy  actions  would  make  it  more  likely  for  you  to 
expand your business in North Carolina?” 
“Our tax rates and our debt per capita look a lot more like California, Illinois and 
Massachusetts than like the southern states we compete with in Alabama, Georgia and 
Virginia.  Stop building infrastructure.  Our infrastructure is generally fine, and at least 
good enough for now.  Save the money and retire some debt.” 
“Investment management companies with 
 

Attachments

Back
Top