Conflict Management Study on Managing Conflict and Negotiation

Description
A process that begins when one party perceives that another party has negatively affected, or is about to negatively affect, something that the first party cares about. It is that point in an ongoing activity when an interaction "crosses over" to become an interparty conflict. It encompasses a wide range of conflicts that people experience in organizations like (a) Incompatibility of goals (b) Differences over interpretations of facts (c) Disagreements based on behavioral expectations.

Chapter Fifteen 
Managing Conflict and Negotiation 
The objectives  are to develop an understanding of: 
• Conflict in Organizations 
• A contemporary perspective on intergroup conflict 
• What causes intergroup conflict 
• The causes of dysfunctional intergroup conflict 
• Managing intergroup conflict through Resolution 
• Stimulating Constructive intergroup conflict 
• Negotiations 
• Negotiation tactics 
• Increasing negotiation effectiveness 
 
 
Conflict in Organizations. 
A process that begins when one party  perceives that another party has negatively affected, or is about 
to  negatively  affect,  something  that  the  first  party  cares  about.  It  is  that  point  in  an  ongoing  activity 
when  an  interaction  “crosses  over”  to  become  an  interparty  conflict.  It  encompasses  a  wide  range  of 
conflicts  that  people  experience  in  organizations  like  (a)  Incompatibility  of  goals  (b)  Differences  over 
interpretations of facts (c) Disagreements based on behavioral expectations 
Transitions in Conflict Thought 
Traditional View of Conflict is the belief that all conflict is harmful and must be avoided. Causes are 
poor communication, lack of openness and failure to respond to employee needs 
Human Relations View of Conflict is the belief that conflict is a natural and inevitable outcome in any 
group 
Interactionist View of Conflict is the belief that conflict is not only a positive force in a group but that it 
is absolutely necessary for a group to perform effectively 
Contemporary Perspectives on Intergroup Conflict 
    A.  Functional conflict:  Enhances/benefits organizational performance. It occurs 
when the groups disagree on the best means to achieve a goal, not on the goal itself; typically results in 
selection of a better means alternative. Positive contributions of functional conflict are: 
 a.  Plays an essential role in preventing group or organizational stagnation and resistance to 
change.   
b.  Can lead to increased awareness of problems that need to be addressed. 
c.  Can result in broader and more productive searches for solutions. 
d.  Can facilitate change, adaptation, and innovation. 
    B.  Dysfunctional conflict:  Any conflict that hinders the achievement of 
organizational goals.Management must seek to eliminate such conflict. Functional intergroup conflict 
can turn into dysfunctional conflict. 
The Consequences of Dysfunctional Intergroup Conflict 
    A. The changes within groups:
      1.  Increased group cohesiveness—the group puts aside differences and 
closes ranks. 
      2.  Emphasis on loyalty—group norm for conformity becomes more 
important; group goals become more important than member satisfaction. 
      3.  Rise in autocratic leadership—comes in response to the demand for 
group direction and members' desire for strong leadership. 
      4.  Focus on activity—members focus on doing what the group does well; 
group becomes more task?oriented. 
    B. Changes between groups
      1.  Distorted perceptions—each group views itself as a better performer 
than the opposing group and as more important to the organization. 
      2.  Negative stereotyping—all negative stereotypes ever developed about 
the opposing group are reinforced.  Each group underestimates differences within their group and 
exaggerates differences between the two groups. 
      3.  Decreased communication—communications between groups usually 
break down. 
Types of Conflict 
• Task Conflict? Conflicts over content and goals of the work 
• Relationship Conflict?Conflict based on interpersonal relationships 
• Process Conflict?Conflict over how work gets done 
 
What Causes Intergroup Conflict? 
A.  Interdependence:  Conflict potential increases when groups are interdependent. The different 
types of Interdependence are as follows: 
      1.  Pooled interdependence—no direct interaction occurs between groups; 
interdependence exists because their pooled performance determines organizational performance (e.g., 
the Cadillac, Buick and Chevrolet divisions at General Motors).  Creates relatively low conflict potential. 
      2.  Sequential interdependence—Occurs when one group must complete 
its task before another group can complete its task (e.g., two groups on an assembly line).  Makes 
conflict more likely because output (quality and quantity) of one group depends on the task input of 
another. 
      3.  Reciprocal  interdependence—the  output  of  each  group  is  the  input  for 
other groups and vice versa (e.g., the anesthesiology, nursing, and surgical teams in an operating room).  
Creates high conflict potential.  
All  organizations  have  pooled  interdependence;  complex  organizations  have  sequential 
interdependence;  and  the  more  complex  organizations  have  reciprocal  interdependence.  The  more 
complex the organization, the greater the conflict potential. 
B.  Goals  Difference:  Groups  with  different  goals  have  different  expectations  that  can  cause  conflict 
when  the  groups  interact.  Goal  differences  become  more  evident  when  resources  are  limited  and  are 
allocated  across  the  groups.  Conflict  pressures  increase  when  groups  think  resources  have  not  been 
allocated  equitably.  Different  goal  can  produce  different  perceptions.  Different  time  horizons  can 
produce  different  times  perspectives  and  affect  perceived  importance  of  problems  (e.g.,  a  company 
president's time perspective of five?to?ten years vs. a foreman's perspective of one month to one year). 
C.  Perceptual  Differences:  Status  incongruency—one  group  perceiving  itself  as  more  prestigious 
than  another  can  provoke  intergroup  conflict.  Inaccurate  perceptions  often  causes  groups  to  develop 
stereotypes about other groups, which can provoke conflict and erode intergroup relations. 
When  conflict  is  low  rational  model  describes  the  organization  where  goals  are  consistent  across 
participants,  power  and  control  are  centralized,decision  process  are  orderly,  logical,  rational,  rules  and 
norms are norms of efficiency, information is extensive,systematic and accurate. 
When  conflict  is  high  political  model  describes  the  organization  where  goals  are  inconsistent  and 
pluralistic  within  the  organization,  power  and  control  are  decentralized  and  shifting  coalitions  and 
interest  groups,decision  process  are  disorderly  and  result  of  bargaining  and  interplay  among  interests, 
rules  and  norms  are  free  play  of  market  forces  and  conflict  is  legitimate  and  expected,  information  is 
ambiguous and information used and withheld strategically. 
Stages of conflict. 
Stage I: Potential Opposition or Incompatibility 
a) Communication?Semantic difficulties, misunderstandings, and “noise” 
b) Structure?Size and specialization of jobs, Jurisdictional clarity/ambiguity, Member/goal 
incompatibility, Leadership styles (close or participative),Reward systems (win?lose), 
Dependence/interdependence of groups 
c) Personal Variables?Differing individual value systems,Personality types 
Stage II: Cognition and Personalization 
a.  Perceived conflict—a cognitive awareness on the part of at least one group that events or 
conditions make overt conflict possible. 
b.  Felt conflict—an escalation, which includes emotional involvement creating anxiety, tenseness, 
frustration, or hostility. 
Before attempting resolution is possible, both parties must perceive and feel conflict. Resolution is more 
likely to have good results at this stage. 
Stage III: Intentions 
Intentions are decisions to act in a given way. It can be based on : 
• Cooperativeness?Attempting to satisfy the other party’s concerns 
• Assertiveness?Attempting to satisfy one’s own concerns 
Dimensions of Conflict?Handling Intentions 
Source: K. Thomas, “Conflict and Negotiation Processes in Organizations,” in M.D. Dunnette and L.M. 
Hough (eds.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 2nd ed., vol. 3 (Palo Alto, CA: 
Consulting Psychologists Press, 1992), p. 668.  
Competing (assertive and uncooperative)?A desire to satisfy one’s interests, regardless of the impact on 
the other party to the conflict 
Collaborating (assertive and cooperative)?A situation in which the parties to a conflict each desire to 
satisfy fully the concerns of all parties 
Avoiding(unassertive and uncooperative)?The desire to withdraw from or suppress a conflict 
Accommodating(unassertive and cooperative)??The willingness of one party in a conflict to place the 
opponent’s interests above his or her own 
Compromising( moderate assertive and moderate cooperative)?A situation in which each party to a 
conflict is willing to give up something 
Stage IV: Behavior 
Manifest conflict—groups actively engage in conflict behaviour. Most difficult to deal with conflict at 
this stage and most likely to have longer lasting effects. 
  Conflict?Intensity Continuum ranges from no conflict?minor disagreement or misunderstandings?
overt questioning or challenging of others?assertive verbal attacks?threats and ultimatums? aggressive 
physical attacks?overt efforts to destroy the other party (annihilatory conflict) 
Source: Based on S.P. Robbins, Managing Organizational Conflict: A Nontraditional Approach (Upper 
Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1974), pp. 93–97; and F. Glasi, “The Process of Conflict Escalation and the 
Roles of Third Parties,” in G.B.J. Bomers and R. Peterson (eds.), Conflict Management and Industrial 
Relations (Boston: Kluwer?Nijhoff, 1982), pp. 119–40.  
Conflict Management 
The use of resolution and stimulation techniques to achieve the desired level of conflict. 
Managing Intergroup Conflict Through Resolution 
Internal focus—extent to which a group is intent upon addressing its own concerns in a conflict 
situation.External focus—extent to which a group is intent on addressing the concerns of the other 
group(s) involved in the conflict.Varying degrees of external and internal focus yield different resolution 
approaches.Five approaches for resolving conflicts categorized by relative internal/external focus . 
1.  Dominating—maximum focus on internal concerns. It is a power oriented approach; relies on 
force. Often both groups in a conflict try force. Usually one group has overestimated its power or 
underestimated the other group's power. Results may be a prolonged strike or battle, or a victory where 
the losing party feels mistreated and may even seek revenge. Despite problems, it is sometimes 
appropriate, e.g., emergency situations, or situations where unpopular action may be needed. 
2.  Accommodating—maximum emphasis on meeting needs of the other group and minimizing 
own concerns. Sometimes appears to be giving in. It is beneficial where issues over which groups conflict 
are not equally important to both parties.Sometimes it purchases "credits" which are more important 
than favorable resolution to this particular conflict. 
3.  Problem solving—theoretically the best approach, but can be extremely difficult.  Also called 
collaboration, this approach requires that groups in conflict show a willingness to work toward an 
integrative solution that satisfies both parties. Obstacle is the common win?lose mentality. Potential 
benefits are : i.  Merger of insight, experience, knowledge, and perspective that leads to higher quality 
solutions.               ii.  Commitment to effective implementation is likely to be high because both 
parties participate in developing the solution. 
Sometimes it is aided by focusing on a super?ordinate goal, one that cannot be achieved by one group 
alone, and supersedes all other concerns. 
4.  Avoiding?May not bring long?term benefits. It is useful as a temporary alternative. It allows time 
to "cool down", or assemble additional information.People tend to overuse the avoiding approach as a 
way of avoiding the "pain" of conflict. 
5.  Compromising—traditional method for resolving intergroup conflicts. Middle ?of the? road ?
approach. There is no distinct winner or loser. Resolution is probably not ideal for either group. It can 
work effectively when the goal can be divided equally. It works best when: i.  Conflicting parties have 
about equal power. ii.  Pairs are strongly committed to mutually exclusive goals. iii.  Allows a 
temporary settlement to a complex problem—good back?up strategy. 
May involve third party interventions—higher managerial authority, mediation, or arbitration. 
 
Use of Competition is recommended: 
 
a) When quick, decisive action is vital (in emergencies); on important issues  
b) Where unpopular actions need implementing (in cost cutting, enforcing unpopular rules, 
discipline) 
c) On issues vital to the organization’s welfare 
d) When one knows one is right 
e) Against people who take advantage of noncompetitive behavior 
 
Use of Collaboration is recommended: 
a) To find an integrative solution when both sets of concerns are too important to be compromised 
b) When objective is to learn 
c) To merge insights from people with different perspectives 
d) To gain commitment by incorporating concerns into  a consensus 
e) To work through feelings that have interfered with a relationship 
 
Use of Avoidance is recommended: 
 
a) When an issue is trivial, or more important issues are pressing 
b) When one perceives no chance of satisfying one’s concerns 
c) When potential disruption outweighs the benefits of resolution 
d) To let people cool down and regain perspective 
e) When gathering information supersedes immediate decision 
f) When others can resolve the conflict effectively 
g) When issues seem tangential or symptomatic of other issues 
 
Use of Accommodation is recommended: 
a) When one finds one is wrong and to allow a better position to be heard 
b) To learn, and to show your reasonableness 
c) When issues are more important to others than to yourself and to satisfy others and maintain 
cooperation 
d) To build social credits for later issues 
e) To minimize loss when outmatched and losing 
f) When harmony and stability are especially important 
g) To allow employees to develop by learning from mistakes 
 
Use of Compromise is recommended: 
 
a) When goals are important but not worth the effort of potential disruption of more assertive 
approaches 
b) When opponents with equal power are committed to mutually exclusive goals 
c) To achieve temporary settlements to complex issues 
d) To arrive at expedient solutions under time pressure 
e) As a backup when collaboration or competition is unsuccessful 
Managing Intergroup Conflict Through Stimulation 
A.  Bringing Outside Individuals into the Group?Hiring or transfering in individuals whose attitudes, 
values and backgrounds differ from those already in the group. It ensures a diversity of viewpoints. It is 
used frequently in universities, governments and business. 
B.  Altering the Organization’s Structure? Can help both to solve dysfunctional conflict and create   
functional conflict. Competition can be created among groups. 
C.  Stimulating Competition?Use of incentives, rewards and bonuses for outstanding performance. 
D.  Making use of programmed conflict?Programmed conflict is deliberately and systematically 
creating conflict even when no real differences appear to exist. Popular form is the devil's advocate 
which involves assigning someone the role of critic, whose job is to uncover all the possible problems 
with a proposal. The goal is to uncover all possible opposing views before making a final decision. 
 
Stage V: Outcomes 
 
Functional Outcomes from Conflict?Increased group performance, improved quality of decisions, 
stimulation of creativity and innovation, encouragement of interest and curiosity, provision of a medium 
for problem?solving, creation of an environment for self?evaluation and change.Functional Conflict can 
be created by rewarding dissent and punishing conflict avoiders 
Dysfunctional Outcomes from Conflict?Development of discontent, reduced group effectiveness, 
retarded communication, reduced group cohesiveness and infighting among group members overcomes 
group goals 
Conflict and organizational performance. 
  Each organization has an optimal level of intergroup conflict. Too little hinders innovation and 
change and too much can produce chaos and threaten the organization's survival.   
Conflict and Unit Performance 
When level of conflict is low or none, type of conflict is dysfunctional, units internal characteristics is 
apathetic, stagnant,nonresponsive to change and lack of new ideas and unit performance is low. 
When level of conflict is optimal, type of conflict is functional, units internal characteristics is viable, self 
critical and innovative and unit performance outcome is high. 
When level of conflict is high, type of conflict is dysfunctional, units internal characteristics is disruptive, 
chaotic and uncooperative and unit performance is low. 
Negotiations  
• A process in which two or more parties exchange goods or services and attempt to agree on the 
exchange rate for them. 
• A process in which two or more parties attempt to reach acceptable agreement in a situation 
characterized by some level of disagreement. 
In an organizational context, negotiations may take place: 
• Between two people 
• Within a group 
• Between groups 
• Over the Internet 
 
Negotiations are characterized by four elements: 
  1.  Some disagreement or conflict exists, which may be perceived, felt or manifest. 
  2.  There is some degree of interdependence between the parties. 
  3.  The situation must be conducive to opportunistic interaction—each party must have 
both the means and in the inclination to attempt to influence the other. 
  4.  There exists some possibility of agreement, without which the negotiation cannot bring 
about a positive resolution. 
 
Bargaining strategies in Negotiation 
 
Win?Lose Negotiating—The Zero Sum Game 
 It is also known as Distributive Negotiation, since the process of dividing or “distributing” resources is 
used. It is quite common in organizations; characterizes most bargaining of prices, salaries, etc. 
Win?Win Negotiating—A Positive Sum Approach 
It is Integrative Negotiating, where each party gains without a corresponding loss by the other party. It 
does not necessarily mean that everyone gets exactly what he or she wanted. It is simply an agreement 
has been reached in which each party is better off then when they started. 
Bargaining Characteristic Distributive
Bargaining
Integrative Bargaining
Goal Get as much of pie
as possible

Expand the pie
Motivation Win-Lose Win-Win
Focus Positions Interests
Information
Sharing

Low High
Duration of
relationships

Short term Long term

Source: Based on R. J. Lewicki and J. A. Litterer, Negotiation (Homewood, IL: Irwin, 1985, 
 p. 280). (exhibit taken from Organizational Behaviour, Stephen P.Robbins,  Timothi A.Judge and 
Seema Sanghi, 12
th
 ed, Pearson education, pp567)  
 
Staking Out the Bargaining Zone 
The settlement range is the zone determined by the interface between the aspiration range of one 
party A and the resistance point of the other party B and viceversa. 
 
The Negotiation Process 
 
BATNA 
The Best Alternative To a Negotiated Agreement; the lowest acceptable value (outcome) to an individual 
for  a negotiated agreement. It involves the following steps?1.preparation and planning, 2.defining of 
ground rules, 3.clarification and justification, 4.bargaining and problem solving and 5.closure and 
implementation. 
Issues in Negotiation 
The Role of Mood and Personality Traits in Negotiation 
Positive moods positively affect negotiations. Traits do not appear to have a significantly direct effect on 
the  outcomes  of  either  bargaining  or  negotiating  processes  (except  extraversion,  which  is  bad  for 
negotiation effectiveness) 
Gender Differences in Negotiations 
Women negotiate no differently from men, although men apparently negotiate slightly better 
outcomes.Men and women with similar power bases use the same negotiating styles.Women’s attitudes 
toward negotiation and their success as negotiators are less favorable than men’s 
Negotiating Globally?People from different nations negotiate differently 
Cross?Cultural Negotiations?Conducting successful cross?cultural negotiations is a key ingredient for 
many international business transactions. It is guided by parameters like language, sequence, 
communication style, contract and context. 
Stages of the Negotiation Process: 
• Non?task surroundings 
• Task?related information exchange 
• Persuasion 
• Concessions and agreement  
 
Cross?Cultural Negotiation Strategies include the following: 
a.  Employing an agent or advisor 
b.  Involving a mediator 
c.  Inducing the counterpart to follow one’s own negotiation script 
d.  Adapting the counterpart’s negotiation script 
e.  Coordinating adjustment of both parties 
f.  Embracing the counterpart’s script 
g.  Improvising an approach. 
h.  Effecting symphony. 
To pick a strategy, the following steps ought to be considered: 
1.  Reflecting on one’s culture’s negotiation practices 
2.  Learning the negotiation script common in the counterpart’s culture 
3.  Considering the relationship and contextual cues 
4. Predicting or influencing the counterpart’s approach 
5.  Choosing a strategy 
 
 
Increasing Negotiating Effectiveness 
A way to think about desired outcomes is to distinguish between substantive and relationship outcome. 
Substantive have to do with specific issues settled while the object in relationships is to maintain good 
relationships. 
The Four Factors of Negotiating Effectively  
    1.  Obtaining substantial results—activities that focus on the content of what is 
being negotiated. 
    2.  Influencing the balance of power—through the use of persuasion, facts and 
expertise, rather than dominance or deference. 
    3.  Promoting a constructive climate—activities that are designed to facilitate 
progress by minimizing the likelihood that tension or animosity between the parties becomes disruptive. 
    4.  Obtaining procedural flexibility—activities that allow a negotiator to increase 
negotiating effectiveness through increasing the type and number of option available for conducting the 
negotiations. 
 
Using Third?Party Negotiations?Often used when negotiations have broken down or stalled. 
  Several different approaches: 
      a.  Mediation—a neutral party acts as a facilitator through the application 
of reasoning, suggestion, and persuasion. 
      b.  Arbitration—the third party has the power or authority to impose an 
agreement. 
      c.  Conciliation—the third party is someone who is trusted by both sides 
and serve primarily as a more formal authority to influence the outcome than does a mediator. 
      d.  Consultation?the third party is trained in conflict and conflict?resolution 
skills and attempts to aid problem solving by focusing more on the relationship between the parties 
than on the substance issues. 
Improving Negotiations 
      1.  Beginning the bargaining with a positive overture or small concession 
and then reciprocating the opponent’s concessions. 
      2.  Concentrating on the negotiations issues and situational factors, not on 
the opponent. 
      3.  Trying to determine the opponent’s strategy by looking below the 
surface. 
      4.  Not allowing accountability to one’s constituents or surveillance by 
them to produce competitive bargaining. 
      5.  Using power in a negotiation. 
      6.  Being open to accepting third?party assistance. 
      7.  Attending to the environment; being aware that the opponent’s 
behavior and power are altered by it. 
 
Questions 
 
1. Explain Conflict in Organizations. Discuss a contemporary perspective on intergroup 
conflict 
2. What causes intergroup conflict? What are the causes of dysfunctional intergroup 
conflict. What are the ways of managing intergroup conflict through Resolution and 
Stimulating Constructive intergroup conflict?Discuss with suitable examples. Which 
conflict management technique is best and why? 
3. What is Negotiation? What are the negotiation tactics followed in organizations?  
4. What are the issues related to negotiation ? Discuss with examples ways of Increasing 
negotiation effectiveness 
 
 
 

doc_613122669.pdf
 

Attachments

Back
Top