Met slechts drie jaar training en 16 levensjaren heeft Paula Teresa Ntutumu Okomo de beste gewichthefscores in Spanje in haar categorie, hoewel ze er geen nationale prijs voor heeft ontvangen. De merken zijn hoger dan die van de rest, maar ondanks dat het mag deelnemen, is het buiten competitie omdat het een Foreign Identity Number (NIE) heeft, in plaats van een National Identity Document (DNI). Ze werd geboren in Valencia en als kind droomde ze er net als haar vrienden van om zich te verkleden als fallera, maar met Afrikaanse stoffen. Tegenwoordig wordt hij wakker en met zijn ogen wijd open, tilt hij kilo's en gewicht op, dat van racisme en vreemdelingenhaat. lees artikel van deze pagina
Sinds wanneer oefen je gewichtheffen?
Ik ben eind 2015 begonnen bij de Aldaia Gewichtheffen Club in Valencia, omdat een paar vrienden van mij zich hadden aangemeld en me aanmoedigden. Vanaf de eerste dag zei mijn coach dat hij dingen moest verbeteren, maar dat hij ver zou gaan, dat hij een lifterlichaam had.
Wat trok je aan in die sport?
Van gewichtheffen voelde ik me aangetrokken tot het kunnen heffen van veel gewicht en sterk worden. Maar nu ik langer ben, heb ik me gerealiseerd dat het bij gewichtheffen minder belangrijk is, het gewicht dat je optilt, in feite kan iedereen deze sport beoefenen. Het allerbelangrijkste is de techniek, je concentratie en je inzetvermogen.
Er wordt gezegd dat het doen van gewichten als je heel jong bent de groei stopt, hoeveel waarheid zit er in die verklaring?
Het is allemaal roddel en roddel. Toen ik begon met trainen bij de club, waren er twee 8-jarige jongens die al meer dan 3 jaar trainden, en de twee groeien elk jaar meer en meer. Ik, zoals zij, stop niet met groeien en ik ben 16 jaar oud. Het belangrijkste is om te weten hoe je op een gezonde manier kunt trainen.
Wat vond je van je omgeving dat je besloot in te zetten op gewichtheffen?
In het begin vond of vond niemand om me heen het goed of vond ik het goed om een ??"herensport" te beoefenen. Ze vertelden me dat ik zou eindigen met een lichaam zoals dat van een persoon die bodybuilding doet en dat ik niet zou groeien, maar ik voelde dat gewichtheffen was wat ik leuk vond, ik merkte dat ik elke dag vooruitging en verbeterde, ik voelde mezelf en daar werd ik heel blij van. Mijn coach ondersteunde me vanaf de eerste dag en in de loop van de tijd, liet ze beseffen dat alles wat ze dachten niet waar was.
Over dat gesproken "mannen sport", zijn er veel vrouwen die het beoefenen in jouw club? En daarbuiten?
In de Aldaia Gewichtheffen Club ben ik de enige vrouw, maar in Spanje beoefenen meer vrouwen deze sport dan mensen denken. We zijn niet meer meisjes dan jongens, maar we zijn genoeg, we zijn beter en we doen het zelfs beter dan jongens. Als geweldige referentie hebben we Lidia Valentín.
Vind je dat de behandeling tussen mannen en vrouwen anders is in de sport? Wat is je opgevallen?
In deze sport heb ik nooit een andere behandeling tussen mannen en vrouwen opgemerkt, maar ik heb grote verschillen opgemerkt omdat ik de dochter van buitenlanders ben, ook al ben ik geboren en opgeleid in Spanje. Ik heb het gemerkt, vooral omdat, hoewel ik de kampioen gewichtheffen van Spanje in mijn categorie ben geworden, niets is erkend en mijn prijzen zijn ontvangen door mensen die slechtere cijfers hebben behaald dan ik.
Leg jezelf uit ...
Ik ben geboren in 2002 in het Algemeen Ziekenhuis van Valencia, maar ik ben geen Spaans omdat mijn vader en moeder uit Equatoriaal-Guinea komen en hier is het niet genoeg om geboren te worden en op te groeien in het land, je bent alleen Spaans als een van je ouders of beiden hebben de nationaliteit. Dus mijn nationaliteit is Equatoriaal-Guinea. Dit betekent dat aangezien ik geen DNI heb, maar eerder een NIE, ze me laten concurreren, overal heen kunnen gaan, maar zelfs als ik win, als ze prijzen ontvangen, laten ze me niet op het podium komen omdat ze niet de Spaanse nationaliteit hebben, dus ze ze geven mensen met lagere scores dan ik. Het is alsof ik er niet was. Het enige goede ding is, op zijn zachtst gezegd, dat de score en de cijfers ze voor mij bewaren, zodat ik, als ik in de toekomst de nationaliteit krijg, erken dat ik kampioen ben van Spanje, maar voorlopig
Met of zonder prijs, wat de wet ook zegt, je oefent al een korte tijd met gewichtheffen en je bent al een kampioen van Spanje. Van buiten zien we alleen de trofee, maar er zit vast nog veel meer achter ...
In een zeer korte tijd heb ik een goede positie bereikt en om hier te komen, moest ik vanaf het eerste moment het 'wat ze zullen zeggen' onder ogen zien en een van mijn grootste passies opgeven: muziek. Vroeger speelde ik piano en klarinet, maar ik moest het opgeven om me op deze geweldige sport te kunnen concentreren. Ik heb moeten rijpen en beseffen dat je, om te krijgen wat je wilt, moet vechten en het zelf moet verdienen en dat, hoewel mensen je steunen, de tijd zal komen dat je het podium opgaat en alleen jij in staat zult zijn om til al dat gewicht op dat je hebt gewerkt.
Ondanks de moeite, is het het waard?
Ja, het is het waard ondanks het feit dat de wethouder van sport in mijn stad (Aldaya) en de verantwoordelijken van het ministerie en het ministerie niets hebben gedaan om als kampioen van Spanje te worden erkend.
Leef je onder druk om de beste te zijn in jouw categorie?
Ja, want als het gaat om meedoen aan belangrijke kampioenschappen zoals die in Spanje, sta ik voor mensen die al vele jaren strijden en trainen dan ik, en ook voor het strijden tegen mensen die trainen in high-performance centra waar ze trainen 4 tot 6 uur per dag 4 of 5 keer per week.
Ik ben niet in een sportcentrum en woon weg van mijn club. Ik train 2 uur per dag 3 of 4 dagen per week. Als degenen die trots waren me zouden helpen met beurzen en andere ondersteuning, zou ik meer verdienen en mijn merken verbeteren.
Hoe voelt iemand zich als hij de rest weet te overwinnen, na hard te hebben getraind, als hij het later niet kan vieren zoals anderen dat zouden doen?
In dit laatste kampioenschap in Spanje was alles zeer zeldzaam omdat ik in geen van de vorige kampioenschappen een prijs ontving, hoewel ik derde werd in Spanje onder de 15 in 2016 en tweede in Spanje onder de 15 in 2017. In 2018 echter Ik was de eerste in Spain Junior in de categorie +94 en ze gaven me een drankje zodat het niet zoals altijd gebeurde: dat ik zag hoe ze mijn glas aan iemand anders gaven. Zoals bij alle voorgaande kampioenschappen, wist ik dat ik mezelf had overtroffen en dat ik een van de beste was en het kon me niet schelen dat ik de prijs niet kreeg, maar op het moment dat ze me de beker gaven na drie jaar ervoor vechten, Het vervulde me enorm omdat ik me realiseerde dat de rest van de mensen ook begrepen dat ik iets verdiende in ruil voor al mijn inspanningen.
Zijn mensen verrast dat de beste in Spanje junior een zwarte meid is?
Het verbaast mensen dat ik, hoewel ik in Spanje ben geboren, omdat ik Equatoriaal-Guinese ouders heb, niet als Spaans word beschouwd. Ze zijn ook verbaasd dat ze me niet officieel willen erkennen als de Spaanse jeugdkampioen. Veel mensen denken dat we een lange weg hebben afgelegd en dat racisme tot het verleden behoort, daarom zijn ze zo verrast om dit soort verhalen te horen.
Nu een zeer Afrikaans Frankrijk het WK heeft gewonnen, is het debat begonnen over meerdere identiteiten: kan iemand zich zo Spaans voelen als ze uit Guinee-Ecuador komen? En wat is jouw geval?
Ik weet niet wat het woord zou zijn, maar laten we zeggen dat ik het voel "Spaans-Guinees". Ik ben geboren in Spanje en woon hier al 15 van mijn 16 jaar, maar dat zou niet zo zijn "me" zonder mijn Valenciaanse deel en zonder mijn hoektandgedeelte (etnische groep verdeeld over verschillende landen van Centraal-Afrika). Mijn moeder heeft de leiding genomen over het onderwijzen van mij met het Spaanse systeem, maar met de gebruiken van Equatoriaal Guinea. Ook woonde ik een jaar in Malabo, de hoofdstad, waardoor ik meer verliefd werd op mijn Guinee. Toen ik klein was, was een van mijn dromen om me te kunnen kleden als een fallera, zoals mijn vrienden, maar dat mijn jurk gemaakt was met Afrikaanse stoffen.
Over Equatoriaal Guinee gesproken, heb je er ooit aan gedacht om daar te gaan bijdragen aan de training van atleten?
Ik zou graag verschillende clubs in Guinee willen opzetten, zowel gewichtheffen als andere sporten, maar ook kunstgalerijen en conservatoria voor muziek en dans om het land meer te laten groeien en jongeren geweldige atleten, artiesten, muzikanten, dichters te maken, koks of dansers. Op deze manier wordt het land beter en krijgen de jongeren een goede toekomst.
Özil (kleinzoon van turcxs) heeft besloten te stoppen met spelen met het Duitse voetbalteam als gevolg van xenofobe beledigingen die hij ontving voor het maken van een foto met de president van Turkije, welke mening verdient u? Passen racisme en vreemdelingenhaat, naast wetgeving, bij sport?
Ik weet in zijn situatie niet wat hij zou hebben gedaan, misschien zou ik blijven en demonstreren dat de beledigingen mij niet schaden en mij niet schaden, maar het zou ook niet prettig moeten zijn om ze te dragen, zodat als hij was gebleven of als hij liever ging, denk ik dat het goede beslissingen zijn.
In de sport zijn er ongetwijfeld veel gevallen van racisme en vreemdelingenhaat. Als mensen tegen me zeggen 'racisme in de wereld is er niet meer', neem ik de duizenden voorbeelden die er zijn in de sport.
In mijn geval zou je kunnen zeggen dat ik aan het winnen ben, omdat ik tegen ze vecht en steeds meer train en streef om te laten zien dat ik, wat ze ook doen, zal blijven vechten totdat ze me geven wat van mij is en ze alles herkennen. de moeite. En als dat niet gebeurt, blijf ik sowieso blij, want ik weet dat iemand in ieder geval voor ons probeerde te vechten, de Afro-afstammelende atleten. En als het me niet lukt, volgt iemand mijn pad en mijn strijd tegen racisme.
U zegt dat ze, ondanks de bittere drankjes in nationale competities, in uw land, Valencia, u daar altijd van hebben laten voelen, maar spreken ze u in het Valenciaans of niet?
Ze spreken geen Valenciaans tegen mij, maar zij ook niet. Maar ja, het is mij overkomen dat ik heb geantwoord of ben begonnen met spreken in het Valenciaans en ze zijn verrast gaan kijken. Al met al moet ik zeggen dat ze op regionaal niveau, in tegenstelling tot op nationaal niveau, me niet alleen laten concurreren, maar me ook belonen.
Vragen ze je meestal waar je vandaan komt, ook al vertegenwoordig je de Valenciaanse Gemeenschap?
Altijd, tot het punt waarop hij dacht dat ik op mijn voorhoofd getatoeeerd ben "ik ben een buitenlander". De realiteit is dat mijn huidskleur alles zegt, voor hem bevestigen ze al dat ik Afrikaans ben.
Wat zijn de vragen die je het meest haat over vrouwelijke atleten?
En degenen die aan gewichtheffen doen?
Voel je je op je gemak bij het beoefenen van een jongenssport? Of blijf je niet bij het lichaam van een man?
En affirmaties zoals: "om een ??vrouw te zijn, doe je het zelfs beter dan mannen" of "je hebt veel kracht om een ??vrouw te zijn".
Welke zou je graag beantwoorden?
Ik zou graag willen kunnen beantwoorden wat ik voel als ik naar het podium ga. Omdat op het moment dat ik uitga, er veel dingen in me opkomen: "jij kan", "niets weegt je zwaar", "de techniek, Paula, de techniek", "je gaat naar buiten, raapt het op en dat is alles" maar tegelijkertijd denk ik steeds dat ik misschien niet genoeg heb getraind. Op het moment dat ze mijn naam zeggen en ik ga naar buiten, voel ik dat angst en zenuwen me binnenvallen, maar die twee aaien die mijn coach me altijd op de rug geeft, zorgen ervoor dat de angst verandert in adrenaline en ik ga uit om de wereld te eten. Terwijl ik mezelf positioneer, luister ik hoe iedereen me aanmoedigt, maar ik focus altijd op twee stemmen: die van mijn coach en die van mijn moeder. Ik raak de trekkracht en open plotseling mijn ogen en ik heb de balk al boven mijn hoofd, dus ik denk gewoon dat het gelukt is.
We hebben je op foto's gezien met de wereldkampioen Lydia Valentín, wat benadruk je persoonlijk over haar? En wat wil je van haar leren in de sport?
Ik was een paar minuten bij Lydia toen ze in 2016 naar een Spaans kampioenschap kwam. Ik sprak weinig met haar, maar ik realiseerde me dat ze een persoon is met levenslust en een grote passie voor gewichtheffen.
Ik zou alles van haar willen leren, ik zou het heerlijk vinden om door te kunnen gaan op haar weg naar de Olympische Spelen en haar beetje bij beetje te overwinnen totdat ik beter ben dan zij.
Wat zijn je doelen in deze sport? En in het leven?
In het gewichtheffen zou ik mezelf elke dag meer en meer willen verbeteren, alle kampioenschappen wegvagen en heel ver gaan, naar de Olympische Spelen.
En in het leven zou ik graag een carriere in sociaal werk en psychologie afmaken.
Wat doe je graag als je niet aan het gewichtheffen bent?
Ik heb onlangs ontdekt dat ik een passie heb voor de wereld van vrijwilligerswerk en communicatie. Ik heb een workshop gedaan op de radio van Albal Radio Sol Albal en nu hebben we, samen met een paar vrienden, een programma getiteld "Los Soles De La Radio" waarin we praten over jeugdzaken zoals muziek, nieuws, beroemdheden en / of activiteiten die interessant zijn voor adolescenten.
Wij wensen u veel succes! Voor ons bent U natuurlijk DE KAMPIOEN.
Erg bedankt.